10 tips for å lykkes på Arendalsuka

10/08/2017 |  by  |  PR-trender

Av Maria Angell Dupont, spesialrådgiver i Gambit Hill+Knowlton.

Arendalsuka er en unik anledning til å treffe Norges viktigste opinionsledere, beslutningstakere og andre samfunnsinteresserte personer. De gode diskusjonene finner sted overalt – på debattene, ved partistandene eller i baren på Madam Reiersen.

Men hvordan skal din virksomhet nå gjennom med sin agenda i et hav av sterke stemmer? Her deler jeg mine 10 beste tips til hvordan du kan øke synligheten på Arendalsuka.

1. Bestem formålet

Hvorfor er du på Arendalsuka? Ønsker du å skape opinion, påvirke en konkret beslutning eller vil du gjøre virksomheten mer kjent? Jo tydeligere formålet er, jo større er sjansen for at du lykkes med å nå ut med det budskapet ditt.

2. Tenk nytt

Gjør noe annerledes, noe du ikke har gjort før. All ære til debattene, men hvis du tør å tenke utenfor boksen er det mer sannsynlig at budskapet ditt vil bli husket. For eksempel kan en happening føre til at ditt budskap snakkes om i sosiale medier.

3. Sjekk kalenderen

Gå gjennom programmet på arendalsuka.no. Der finner du informasjon om relevante seminarer og forelesninger. Det kan fort føles overveldende når du først er der, så ha en plan for hvilke debatter du vil se før du drar ned.

Skal du arrangere egne debatter bør du få oversikt over hvilke andre virksomheter som skal ha debatter med lignende tematikk som din, og når og hvor disse finner sted. Kanskje finner du en potensiell samarbeidspartner å arrangere en debatt med, eller noen du kan lage et felles presseutspill med?

4. Bestill i god tid

I år er det over 700 arrangementer påmeldt til det offisielle programmet, så du bør derfor bestille lokale for debatten i god tid. Husk at det er mange som skal til Arendal denne uken, så vær tidlig ute med å booke reisebilletter og et sted å bo.

Er du sent ute? Sjekk AirBnB. Mange av de lokale innbyggerne leier ut leilighetene sine i Arendalsuka.

5. Forbered heispitchen

Plutselig står du ved siden av en statsråd i baren på Madame Reiersen. Hva sier du? Du bør kunne levere en tydelig presentasjon av ditt viktigste budskap på ca. 30 sekunder. Bruk konkrete eksempler for å løfte frem poengene dine. Det skaper troverdighet og setter budskapet ditt inn i en kontekst.

6. Systematiser nettverkingen

Lag en liste over viktige kontaktpersoner, avtal møter i forveien og finn ut hvor de viktigste stakeholderne for deg befinner seg til ulike tider på døgnet. Partiene har egne stands der mange av representantene befinner seg på dagtid. På kveldene finner man dem på mer uformelle steder, som restauranter og i baren på Madam Reiersen.

7. Ikke glem sosiale medier

Hvordan lager man godt innhold til sosiale medier før Arendalsuka? Tenk nøyaktig gjennom hvilket budskap det er du ønsker å få frem. Er det å skape interesse for din debatt? Er det for å knagge seg på debatter andre før frem?

Vær aktiv på sosiale medier i forkant av Arendalsuka for å øke interessen for debatten du skal arrangere. Og ikke glem å bruke de offisielle Arendals-hashtaggene når du poster innlegg på Twitter og Instagram: #Arendalsuka, #ArendalsukaUng og @ArendalsUka.

8. Stift bekjentskaper

Benytt anledningen til å bli kjent med stortingskandidatene, ikke bare statsråder og stortingsrepresentanter. Det er nå de nye kandidatene har tid til å snakke med deg. Etter at de har blitt valgt inn på Stortinget blir det få muligheter til å nettverke. Da kan den ølen dere drakk i baren på Madam Reiersen bety forskjellen på et ja selvfølgelig eller et nei takk til et møte.

Ta kontakt, både med de som sitter i regjering og de som sitter i opposisjon. Valget er rett rundt hjørnet og da det er bra å ha bekjentskaper i alle leire.

9. Bruk ressursene strategisk

Å få medieoppslag under Arendalsuka er veldig vanskelig. Er du en mindre aktør er det bedre å benytte ukene i forkant for å øke interessen for debatten du skal arrangere.

Mange glemmer tiden etter Arendalsuka. Dette er et perfekt tidspunkt å skrive en kronikk om det som ble diskutert i løpet av debatten dere holdt. Ble det sagt noe som styrker ditt budskapet? Eller var det noen som kan stilles til veggs for sine uttalelser?

10. Følg opp

Inviter politikerne og rådgiverne du fikk kontakt med på besøk til din bedrift eller organisasjon. Send en e-post eller ring og minn dem på møtet dere hadde eller den hyggelige samtalen. Book avtaler mens de fortsatt husker deg. Nå som du kjenner dem litt kan du skreddersy budskapet og foreslå nye og mer spissede aktiviteter.