Å treffe markedet så flisa spruter

Å treffe markedet så flisa spruter

«Den eneste fokusgruppen vi brukte i Apple var samarbeidet mellom Steve Jobs venstre og høyre hjernehalvdeler». Utsagnet tilhører en tidligere direktør i Apple. Og kanskje er det slikt det blir hel ved av?

Tenk deg et møte hos et forlag. Det eneste agendapunktet er å komme opp med Den Store Ideen. Det som skal bli til årets bokfavoritt under juletreet. Litt ut i møtet rekker en modig sjel opp hånden og sier: «Hva med en bok om hogging, stabling og tørking av ved?».

Ja, hva med det! Fjorårets store overraskelse var Lars Myttings bok «Hel Ved». Førsteopplaget var på 4000, men er nå solgt i godt over 100 000 eksemplarer. Forlaget er like overrasket som de fleste andre. Mens mange spør hvorfor, er jeg opptatt av noe annet: Hva er forutsetningene for å se og treffe nerven i ditt marked før alle andre gjør det.

Man kan alltid snakke om flaks, men jeg tror det er fem andre ting som det er mer interessant å diskutere. Fordi det er grep man selv kan og må ta ansvar for.

  1. Lytt bredt. Trendskifter skjer ofte gjennom påvirkning fra miljøer utenfor bransjen. Den som nistirrer på sine konkurrenter er sjelden først.
  2. Innsikt. Skaff deg bred samfunns- og markedsinnsikt. Det gir det impulser og øker forståelsen for komplekse sammenhenger.
  3. Du må handle. Endringer i markedet skjer ikke over natten, selv om det iblant kan virke slik. Evnen til å kunne snu seg rundt raskt er noe mange snakker om, men langt færre lykkes med.
  4. Vær kompromissløs. Har du bestemt deg for å lage en bok om å hogge ved, så gjør det. Ikke lag en bok om vedhogst og interiør for å gjøre den tilsynelatende mer kommersiell.
  5. Kvalitet går aldri av moten. Er du i ferd med å begå en bok som du tror få vil lese, pass på at den er godt håndverk fra første til siste side.

Å treffe markedet er 20 prosent kunst og 80 prosent hardt arbeid. Fokusgrupper er et fantastisk redskap til mye, men i blant skal man bare lytte til seg selv. Det kan bli hel ved av slikt!

Om skribenten

Philip kom til Gambit H&K i 2000 og leder avdelingen for markedskommunikasjon. Han har bistått en rekke norske og internasjonale selskaper i å løse ulike markedsutfordringer – alt fra merkevarebygging til integrerte kampanjer.