Alt kommer for en dag…

Alt kommer for en dag…

Vårt fag er etter min mening inne i en megatrend. Årsakene er mange. For min del ser jeg i hvert fall én åpenbar grunn til at kommunikasjonsfaget vokser og blir viktigere.

Demokratiseringen av det offentlige ordskiftet
Det handler om demokratiseringen av det offentlige ordskiftet. Denne bloggen er et godt eksempel på hvor enkelt det er å komme til orde ved bruk av digitale medier. Demokratiseringen av ordskiftet begynte imidlertid lenge før Internett, Facebook og Twitter.

Det har vært en lang dags ferd – en ferd som fikk sin første store bølge i kjølvannet av Gutenberg og boktrykkerkunsten. Og som bare har økt i takt med mediemangfoldet. Nettet og de nye digitale mulighetene har bare tatt det hele til et nytt nivå. Før kunne det gå årevis før et rykte nådde jorden rundt. En pinlig tabbe bruker i dag maks et par minutter på global spredning…

Men det er konsekvensen av dette store mediemangfoldet og strømmen av massekommunikasjon som virkelig har åpnet slusene for vår profesjon. Alt kan publiseres. Og nesten alt blir publisert. For den oppvoksende generasjonen er dette helt naturlig, som igjen skaper nye utfordringer for HR- og kommunikasjonsledelse.

Hemmelige rapporter
Ingen kan derfor ignorer behovet for kommunikasjonskompetanse lenger. Det du sier risikerer å bli eksponert. Det du skriver i en mail kan havne på nettet. Og hemmelige rapporter legges ut på Wikileaks.

Alt kommer for en dag. Nesten. Og samfunnet forlanger kanskje en respons. Derfor bør du forstå om det er klokt å kommentere – og eventuelt på hvilken måte. Timing er ofte avgjørende. Likeså i hvilken kontekst ditt budskap kommer frem.

Det er på grunn av disse trendene antallet informasjonssjefer og kommunikasjonsavdelinger i offentlig og privat sektor er mangedoblet på få år. Bare i fjor kom det i følge Finansavisen ca. 200 nye informasjonsrådgivere på lønningslisten i offentlig sektor. Og det stopper nok ikke der.

Amerikansk krim
«Det du sier kan – og vil bli brukt mot deg», heter det i amerikanske krimserier. Dette gjelder også i det offentlige rom. Derfor lønner det seg å treffe planken rent første gangen du går ut med noe, men også å håndtere en vanskelig sak nennsomt.

Noen har sagt: «It’s never the crime – it’s always the setup». Dette munnhellet illustrerer hvor følsom kommunikasjonshåndteringen kan være når det virkelig brenner. De siste årene har vi sett en rekke eksempler på hvordan håndteringen av en sak er blitt til selve skandalen, og faktisk overskygget den opprinnelige hendelsen. Gode kommunikasjonsferdigheter kan ofte hindre en kjedelig glipp fra å bli stor skandale. Og er skaden skjedd – bør det ikke være negativt å være kompetent i god kommunikasjonsledelse…

Noe av dette er også grunnen til at kommunikasjonsfaget er blitt et viktigere ledelsesverktøy, og at kommunikasjon nå begynner å få sin fortjente plass rundt lederbordet. Omdømmet påvirker business. Men det kommer vi tilbake til i et annet blogginnlegg.

Med disse ord vil jeg våge å påstå at kommunikasjonsfaget vil fortsette å vokse. Bent frem fordi kompetansen er helt avgjørende i vårt åpne samfunn.

Hva tror du at blir de viktigste endringene for oss som kommunikatører i 2012?

[Foto: suphakit73 / FreeDigitalPhotos.net]

Om skribenten

Ole Tom er administrerende direktør og byråleder i Gambit H&K. Han har tidligere vært viseadministrerende, og før det ledet han avdelingen for selskapskommunikasjon. Han kom til Gambit H&K fra jobben som kommunikasjonsdirektør i børsnoterte P4 Radio Hele Norge ASA. Før det var han informasjonsdirektør i Telenor Privat og informasjonssjef i Telenor Mobil. Han har også vært næringspolitisk sjef i Bedriftsforbundet, samt programleder for aktualitetsmagasinet "Sytten Tretti" på P4.