Annonsene kommer – på Twitter

Har du lagt merke til at du av og til ser tweets i feeden din fra selskaper du ikke følger? Disse er merket Promoted Tweets og er Twitters måte å tjene penger på sine 300 millioner brukere. Etter at selskapet gikk på børs har de, på samme måte som Facebook, blitt nødt til å finne løsninger som gir penger i kassen og fine tall i kvartalspresentasjonen.

Facebook ser endelig ut til å ha knekket koden for å tjene penger på annonsering i plattformen, også på mobil. Dessverre er Twitters segmenteringsløsning ikke like sofistikert som Facebooks. Med det resultat at de ikke alltid treffer like godt. Noen få annonsører har testet Promoted Tweets i Norge, blant annet SAS, NetCom, Schibsted Media Group og BBC Nordic. Årsaken til at få har gjort dette til nå tror jeg ligger i at det er komplisert – og veldig dyrt. De jeg har snakket med har imidlertid sett til dels svært gode effekter av annonsene. I motsetning til Facebook har Twitter ikke hatt noen gjør-det-selv-løsning for annonsering, og norske annonsører har vært nødt til å kjøpe annonseringen gjennom noen veldig få norske mediebyråer eller via utlandet.  Kampanjer har dessuten vært veldig dyre, og hatt et veldig høyt minimumsbudsjett. Det har ikke vært noe man tester for å se effekten.

Selv om Norge ennå ikke er et av markedene som får tilgang til selvbetjeningsløsningen, får vi gjennom Twitter Analytics et innblikk i det som kommer.

Twitter Analytics
De av oss som både er glad i sosiale medier og tall og analyse, har lenge hatt gode muligheter til å dykke ned i Facebook Insights og få mye god innsikt i det vi gjør på Facebook. Hvor kommer følgerne våre fra, når er de aktive på siden vår, hvilke poster gir mest engasjement og hvor mange er det som faktisk ser det vi publiserer? Alt dette kan vi få svar på via Facebooks eget analyseverktøy. Her ligger det mye god innsikt, som en gammel analytiker kan nyttiggjøre seg.

Å skaffe seg tilsvarende innsikt på Twitter har vært mer kronglete. Riktignok finnes det en rekke tjenester og applikasjoner som lar oss finne ut mer om våre følgere på Twitter og hvilken rekkevidde våre Tweets har. Disse har det til felles at ingen av dem gir hele bildet, flere av dem koster penger, og ofte må man hente data fra flere kilder for å få et noenlunde godt bilde av aktiviteten din på Twitter. Helt til i nå. I midten av forrige uke lanserte Twitter sin egen Analytics-tjeneste  for alle brukere. Deler av Analytics har vært tilgjengelig for utvalgte brukere en stund, men når er hele tjenesten tilgjengelig for alle.

Analysefunksjonen gir deg statistikk på både dine tweets og følgerne dine. På samme måten som du kan se på engasjement og rekkevidde på dine Facebook-poster, kan du under menyvalget Tweets se hvor mange som har sett tweeten din, hvor mange som har klikket på en link eller et bilde, hvor mange som har kikket på profilen din (som følge av denne tweeten) og selvsagt antall svar,  favorittmarkeringer og retweets. Basert på dette, regner verktøyet ut engasjemenstraten din, som baseres på totalt antall interaksjoner delt på hvo mange som har sett tweeten din.

Du får både statistikk for hver enkelt tweet, og totalbildet over tid. Det er også mulig å sammenligne data over forskjellige perioder. Det er litt ulikt hvor langt tilbake brukere har fått data. Selv har jeg bare data fra 28. august, mens andre har fått data lengre tilbake. Test selv og se hva du finner.

TwitterAnalytics_tweets

Under menyvalget Followers får du interessant data om følgerne dine. Ikke bare får du vite kjønnsfordeling og hjemland til følgerne dine, men også hvilke interesser de har og hvilke andre profiler de følger. Lurere du på når du passerte 1000 følgere? Alt finnes her.

Tilgangen til denne dataen gjør det enklere for oss som jobber med Twitter profesjonelt å se effektene, og tilpasse innholdet vårt til interessene og ønskene til følgerne våre. Og, selvsagt ser vi at vi etter hvert må booste våre tweets på samme måte som vi har lært at vi må gjøre det på Facebook.

TINSTAAFL
Enn så lenge er det kun og brukere i Storbritannia, Irland, Spania, USA, Canada, Frankrike, Israel, Sør Afrika som får lov til å kjøpe sine egne annonser og håndtere dem gjennom Twitter Ads.  Jeg anser det som rimelig sannsynlig at Twitter kommer til å rulle ut selvbetjeningsløsninger for annonsering også i andre markeder – også her i Norge – ganske snart. Det betyr at gratislunchen på Twitter også snart forsvinner.

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit