Big data-bursdag

Big data-bursdag

I dag har jeg bursdag (tusen takk). Ikke bare renner det inn med bursdagshilsner fra hele verden i sosiale kanaler, men jeg har også fått bursdagshilsner fra flere bedrifter jeg bruker. I mange kundeforhold, på nyhetsbrev og i sosiale kanaler har jeg delt bursdagen min og nå begynner flere å bruke den til noe fornuftig.

I dag har jeg fått sms fra Narvesen om at jeg kan komme og hente en pose gratis boller siden jeg har bursdag! Dét var hyggelig, tenkte jeg. Ikke det at jeg tror det sitter noen på Narvesen og har kontroll på når jeg har bursdag, men jeg har lagt inn fødselsdato i appen. Jeg bruker den sjelden, men nå har jeg et insentiv til å dra på Narvesen, hente den gratis bolleposen – og kanskje kjøpe en Pepsi Max også.

Hagesenteret Plantasjen har sendt meg en mail med en kupong på 12 røde roser. Siden jeg er medlem av deres fordelsprogram har jeg sikkert lagt inn fødselsdato en gang, og vips – der kommer det bursdagshilsen fra Plantasjen. Der er det lenge siden jeg har vært, men det spørs om ikke jeg svinger innom på vei hjem i dag.

Den tredje hyggelige hilsenen kom fra SAS EuroBonus, som gir meg 1000 Ekstrapoeng om jeg takker ja til tilbudet, og flyr en gang med dem i den neste måneden. Det er jo ikke lenge til jeg skal til Austin pg SxSW så dette var jo perfekt.

Små data for å komme nærmere kunden
Jeg vet jeg skrev «big data» i overskriften, men dette er egentlig ganske små data. Fødselsdagen er en ganske liten bit av personlig data som vi ofte oppgir uten å tenke over det. At en del bedrifter nå begynner å bruke denne informasjonen til noe fornuftig, nemlig å bygge lojalitet og skaper relasjoner er interessant. Når veldig mange tilbydere blir veldig like, og det skorter litt på differensiering, er noe så enkelt som å gi kundene en liten oppmerksomhet på bursdagen en enkel måte å bygge lojalitet på. Som sagt er det lenge siden jeg har vært på Narvesen eller Plantasjen, men nå har jeg en grunn til å dra innom – alle elsker jo gratis greier.

Det er ikke rakettforskning å sette opp automatiske utsendelser til kunder på bursdagen deres, når det er lenge siden de har handlet hos deg eller når det er tilbud på akkurat det produktet eller tjenesten som kunden kjøper ofte. Hvorfor velger da så få bedrifter å utnytte dette? Kan det være at de bare ser på kostnaden? Hva koster det egentlig Narvesen å gi meg tre boller? Eller SAS å spandere 1000 Ekstrapoeng? Det er ikke stort, men det er med på å bedre mitt inntrykk av merkevaren og knytte den tettere til meg.

Min anbefaling til norske merkevarer er – utnytt den data du har på kunden din til å bli relevant. Og start gjerne med de små dataene.

 

Disclaimer: Gambit H+K har hverken Narvesen, Plantasjen eller SAS på kundelisten

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit