Hva betyr Big Data for PR-bransjen?

Hva betyr Big Data for PR-bransjen?

De fleste trendforedrag har for tiden en slide eller fem om Big Data – Om hvordan enorme mengder informasjon om mine holdninger, vaner og atferd nå kan settes sammen og brukes for å kommunisere med meg på en måte som får meg til å agere slik avsender ønsker. Veldig enkelt fortalt: Big Data forventes å åpne uendelige muligheter i både politikk og næringsliv.

Mange vil hevde at gjennombruddet for Big Data i PR-bransjen i Norge kom under dekningen av Obamas 2012 kampanje. En gjeng med smarte nerder okkuperte en liten del av kampanjekontoret, kalt «The Cave», og bidro til at Obamas team kunne personifisere budskapet og kommunisere individuelt med hver eneste velger. Alt var basert på algoritmer og analyser av enorme mengder tilgjengelig informasjon om velgerne. Resultatet på valgdagen var oppsiktsvekkende.

Googles styreleder Eric Schmidt har nå etablert et nytt konsulentselskap, Civis Analytics, bestående av de skarpeste hodene fra «The Cave». Målet å tilby den nye vidundermedisinen til næringslivet.

Så er spørsmålet, hva betyr dette for PR-bransjen?
Jeg tror det kan bety ganske mye. Etter hvert også i Norge. Særlig for den delen av bransjen som driver med markedskommunikasjon. For å være relevante for brand managers og markedsdirektører må PR-bransjen forstå hvordan vi kan og vil bruke Big Data. Og så må vi vise hvordan vi kan tilføre merverdi i eller parallelt med prosessen.

Nye konsulentmiljøer av typen Civis Analytics vil dukke opp og jakte de samme budsjettene som PR-, reklame- og mediebyråene. Der vi snakker om målgrupper, vil de kunne snakke om individer. Der vi kan beskyldes for å skyte med hagle, tilbyr de rifle. Jeg sier ikke nødvendigvis  at det vil bli slik, men bransjen må være forberedt på å bli møtt med den typen argumenter.

Så hva er løsningen?
Kanskje må vi ansette våre egne dataknusere. I det minste må vi vite hvordan vi kan kommunisere effektivt og samarbeide med dem. Hvordan vi kan gi dem relevant innsikt, og hvordan vi kan bruke deres analyser. Vi burde ha de beste forutsetninger. PR-bransjen har vært god til å utvikle nye tjenesteområder. Vi skal nok klare å absorbere Big Data også.

Eller hva mener du?

 

[Foto: Flickr | Creative Commons 2.0 by Kevin Krejci]

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.

  • Arve Øverland

    Bra innlegg Simen.
    Dette sier PR industriens guru, Paul Holmes, om data og PR:

    «One reason data is important is that it lays the foundation for the kind of insight—into stakeholder attitudes, values, beliefs and actions—that ensure relevance. Great data alone will not ensure great PR programming. But better data will lead to better insights. And better
    insights will lead to more creative public relations ideas—ideas that solve
    real business problems.»

  • Mona Steiro Sørby

    Om Big Data kun er større innsikt og algoritmer som samler data med formål om å bedre tilrettelegge for en målgruppe, ligner det ikke da på en kjempestor cookieløsning? Eller ligger forskjellen i at innsamling av data ikke krever klikk på nettsider?

    • Andreas Almquist

      Hei Mona!

      Big Data er langt mer enn større innsikt og algoritmer som samler data. Innsamling av data vil alltid kreve en eller annen form for interaksjon mellom bruker og system. Når antallet systemer og dermed den mengden informasjon som legges igjen utvider seg, får man også flere datasett som kan analyseres i relasjon til hverandre – det er den enorme mengden med datasett som er Big Data.

      Dypere innsikt er endemålet ved analyse av Big Data. Ettersom cookies er en måte å identifisere en brukers tidligere handlinger på ett, eller flere steder, utgjør det dermed et datasett som kan benyttes ved analyse av Big Data. I tillegg kan Cookies ses på som et verktøy for å levere det analyse av big data produserer.

      Mvh,
      Andreas

      • Mona Steiro Sørby

        Takk Andreas! Jeg skal lese meg opp.