
De fleste trendforedrag har for tiden en slide eller fem om Big Data – Om hvordan enorme mengder informasjon om mine holdninger, vaner og atferd nå kan settes sammen og brukes for å kommunisere med meg på en måte som får meg til å agere slik avsender ønsker. Veldig enkelt fortalt: Big Data forventes å åpne uendelige muligheter i både politikk og næringsliv.
Mange vil hevde at gjennombruddet for Big Data i PR-bransjen i Norge kom under dekningen av Obamas 2012 kampanje. En gjeng med smarte nerder okkuperte en liten del av kampanjekontoret, kalt «The Cave», og bidro til at Obamas team kunne personifisere budskapet og kommunisere individuelt med hver eneste velger. Alt var basert på algoritmer og analyser av enorme mengder tilgjengelig informasjon om velgerne. Resultatet på valgdagen var oppsiktsvekkende.
Googles styreleder Eric Schmidt har nå etablert et nytt konsulentselskap, Civis Analytics, bestående av de skarpeste hodene fra «The Cave». Målet å tilby den nye vidundermedisinen til næringslivet.
Så er spørsmålet, hva betyr dette for PR-bransjen?
Jeg tror det kan bety ganske mye. Etter hvert også i Norge. Særlig for den delen av bransjen som driver med markedskommunikasjon. For å være relevante for brand managers og markedsdirektører må PR-bransjen forstå hvordan vi kan og vil bruke Big Data. Og så må vi vise hvordan vi kan tilføre merverdi i eller parallelt med prosessen.
Nye konsulentmiljøer av typen Civis Analytics vil dukke opp og jakte de samme budsjettene som PR-, reklame- og mediebyråene. Der vi snakker om målgrupper, vil de kunne snakke om individer. Der vi kan beskyldes for å skyte med hagle, tilbyr de rifle. Jeg sier ikke nødvendigvis at det vil bli slik, men bransjen må være forberedt på å bli møtt med den typen argumenter.
Så hva er løsningen?
Kanskje må vi ansette våre egne dataknusere. I det minste må vi vite hvordan vi kan kommunisere effektivt og samarbeide med dem. Hvordan vi kan gi dem relevant innsikt, og hvordan vi kan bruke deres analyser. Vi burde ha de beste forutsetninger. PR-bransjen har vært god til å utvikle nye tjenesteområder. Vi skal nok klare å absorbere Big Data også.
Eller hva mener du?
[Foto: Flickr | Creative Commons 2.0 by Kevin Krejci]
-
Arve Øverland
-
Mona Steiro Sørby
-
Andreas Almquist
-
Mona Steiro Sørby
-
-