Bill.merk: Digital dybdejournalistikk

Bill.merk: Digital dybdejournalistikk

Johann Roppen, professor i journalistikk ved Høgskolen i Volda etterlyser gjennom en kronikk i Aftenposten flere og bedre journalister. Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted svarer på tiltale og drar frem kravet til lønnsomhet som uforenlig med store redaksjoner. Begge vektlegger likevel viktigheten av kvalitetsjournalistikk.

Debatten har  sitt utgangspunkt i et medielandskap i voldsom forandring og berører hvordan informasjon kommuniseres og oppfattes i en ny epoke i formidlingens historie. Om nyhetene skrives med penn og blekk, trykksverte eller pixler frykter nok mange at dybde og innsikt er i ferd med å forsvinne fra journalistikken.

Det er ikke sikkert at det ser så mørkt ut for dybdejournalistikk som en skulle tro. Det kan derimot se ut som om digitaliseringen og demokratiseringen av nyhetsformidlingen på mange måter muliggjør dybde til større grad enn før.

Til alle som er interessert i hvordan nyhetsbildet vil preges og utformes fremover kan det være inspirerende å rette blikket ut for å se hvordan medielandskapet tar form rundt omkring i verden.

1. Demokratisering av nyhetsformidling
MediaNews Group, USA nest største mediehus, med over 800 lokale print og digitale kanaler legger opp til at en tredjedel av innholdet i sine aviser blir utarbeidet av profesjonelle journalister mens en tredjedel vil komme fra lesere og resten vil være aggregert.

2. Betalt nyheter også digitalt
New York Times har overbevist mange av sine lesere til å betale for tilgangen til nyheter også digitalt. De kom også nylig med en utgave på Flipboard for alle abonnenter. I Norge har vi i år sett trender innenfor dette feltet. Les for eksempel om nye Fædrelandsvennen.

3. Open Journalism
Norran i Sverige og Le Monde i Frankrike gir publikum tilgang til å kommentere eller gi innspill til en sak gjennom et virtuelt nyhetsrom som gir journalistene anledning å snakke direkte med leserne mens de skrive en sak.

4. Crowdsourcing
The Guardian bruker sosiale nettverk til å snuse opp videobevis som kan dokumentere overtramp i offentlig sektor og bruker også Twitter-meldinger som bakgrunn for å rapportere fra grasrota når noe skjer.

5. Redaksjonelle tenketanker
Dagbladet i Danmark har opprettet en tenketank hvor de inviterer lesere, politikere, bedrifter og andre aktører til å ta del i samfunnsdebatten.

Dette er bare noen eksempler til innholdsproduksjon som vil bidra til god informasjonsdeling og ivareta innsikt og dybdejournalistikk i en digital nyhetshverdag.

Heldigvis kan det se ut som om Mark Twains sitat fremdeles er gyldig om at «Ryktene om kvalitetsjournalistikkens død er kraftig overdrevet».  Den tar bare en annen form.  Del gjerne andre trender eller eksempler du kjenner til, som bidrar til at journalistikken slik vi kjenner den vil endre form.

[Foto: Tom Fishburne - Marketoonist.com]

Om skribenten

Hilde er tilknyttet avdelingen for selskapskommunikasjon, med fokus på olje & gass, eiendom & boligutvikling og energi & teknologi. Hun jobber spesielt med employer branding og selskapsprofilering i disse sektorene. Hun har erfaring fra Burson-Marstellers kontorer i London og Tokyo, med tilsvarende arbeidsområder, samt bakgrunn som frilanskorrespondent i Japan for norske aviser og tidsskrifter. Hilde har en Cand. Mag. med mellomfag i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og Master i media og kommunikasjon fra University of London, Goldsmiths College.