Boktips: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World

Boktips: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World

Amerikanske Gary Vaynerchuk er et fyrverkeri på scenen. Han er kjent for sin spissformulerte form og til tider grove språk. I tillegg har han mye smart å si.

Jeg så ham sist på SXSW i Austin. Der oppfordret han en fullsatt sal til å innføre en ny modell for sine aktiviteter i sosiale medier. Modellen bygger på hans siste bok «Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World» (#JJJRH).


Vaynerchuk bruker bokseanalogier gjennom hele boken. Med «jabs» mener han de små dyttene du gir for å komme i posisjon. Og med en «right hook» smeller du til, og ber kundene gi noe tilbake! Hans modell bygger på at du bør gi tre ganger oftere enn du ber om å få noe.

Bedrifter i sosiale medier har etter hvert blitt ganske gode på «right hooks». Vi ber de som følger oss om å like oss på Facebook, følge oss på Twitter eller LinkedIn, lese noe vi har skrevet, eller kjøpe noe fra oss. Ta en titt på dine egne meldinger, eller på bedrifter du følger på Facebook eller Twitter. Veldig mye av det som kommer derfra er «right hooks». Altfor sjelden ser vi aktører som er gode på «jabs», der merkevaren gir noe – uten at de åpenbart forventer å få noe tilbake umiddelbart.

I #JJJRH viser Vaynerchuk oss hvordan vi kan bli bedre på «jabs», og dermed bryte gjennom all støyen. Med en rekke, interessante og relevante «jabs», er sjansen større for at vi får en større konvertering når vi kommer med en right hook og vi ber våre følgere om å lese en sak, melde seg på et seminar eller kjøpe et produkt fra oss.

En viktig del av boken er der Vaynerchuck går gjennom de ulike sosiale plattformene som Facebook, Twitter, Instagram, Vine etc hver for seg. Her deler han innsikt om hva som gjør dem unike, og hvilke grep vi bør gjøre med innholdet vårt for å utnytte plattformen optimalt. Hva fungerer, hva fungerer ikke. Ofte er det bittesmå ting som vi alle kan gjøre allerede i dag, og som vil ha umiddelbar effekt.

Gary Vaynerchucks «Jab, jab, jab, right hook» er i mine øyne å regne som obligatorisk lesning for alle som jobber med sosiale medier, eller som ønsker å begynne. Her det det fullt opp med gode eksempler, flotte cases, og flust av gode, praktiske tips!

For noen få år siden var det knapt bøker å finne om sosiale medier. Nå er det mange. Utfordringen er å finne de gode. Dette er en av dem!

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit