De unge inntar Twitter

De unge inntar Twitter

30/03/2012 |  by  |  PR-trender  |  , ,

Norske kjendiser befolker Twitter i turbofart og fansen løper etter.

Fra å stå utenfor dørstokken blir vi nå invitert inn i stua og i noen svake øyeblikk, helt inn på soverommet. Hvorfor vente på Se & Hør når vi kan se og høre før media legger ut saker? For når Marianne Aulie kaster BH-en og Sverre Goldenheim bretter ut pungen på Twitter sitter vi på første rad sammen med media.

Tall fra TNS-Gallups InterBuss 2011 Q4 viser at i aldersgruppen 15-29 år bruker 10 % av Norges befolkning Twitter daglig, mens tallet er 4 % i aldersgruppen 30-44 år. Tall fra Comscore viser at det er ca 340 000 norske brukere i Norge. Antall aktive brukere er nok en del lavere.

Twendiser og twitifisering av folket

Da jeg sendte ut min første tweet i 2008 var venner og kjendiser fraværende på Twitter. Her var det mest fagprat og litt fjaseprat. Det å skru sammen en setning på Twitter var ofte en krevende øvelse; hva smart skal jeg mene noe om i dag i dag?

Nettopp her tror jeg vi ser en endring, eller twend (trend), ift. hva slags innhold som tiltrekker seg oppmerksomhet. Samfunnsdebatten er fortsatt godt synlig. Det så vi etter Spellemannsprisen og Plumbo-uttalelsen. Mange mente mye, men det var kjendisene sine tweets som fikk oppmerksomheten.

Jeg velger å tro at det ikke er samfunnsdebatten som har kaster kjendisene inn på Twitter, men muligheten til å sette seg selv i sentrum i hverdagens begivenheter.

Nå finner du norske twendiser (kjendiser på twitter) i alle kroker og former. Noen byr mer på seg selv, og tiltrekker seg oppmerksom deretter.  Media omtaler og bruker tweets som sitater på daglig basis.

Befolkningsveksten av twendiser har også resultert i TV-programmet Tweet4tweet med Jenny Skavlan. Programmet har dog lave seertall, men bidrar til en tvitifiseringen blant «folket», spesielt de unge.

Kjendisenes inntog på Twitter, vekker kikkeren i oss – og gir Ola og Kari Nordmann en enkel grunn til å engasjere seg i Twitter. Selv om de færreste «kikkerne» bidrar i særlig grad til innholdsproduksjonen og debatten.

Twender
I USA er det registrert 107 millioner twitter profiler, men aktive brukere er langt lavere med ca 30 millioner (har postet en tweet siste mnd). Den store differansen mellom tallene kan skyldes at brukere har flere Twitter-profiler, merkevarer har egne profiler og mange har sovende profilen. Derimot ser vi at nesten 10 % av USA sin befolkning er aktive på Twitter og det forventes at antallet aktive brukere vil øke i 2012.

En undersøkelse  viser at 12 % av amerikanske tenåringer i alderen 12-17 år er på Twitter, mens 10 % av de «voksne» har profil. Undersøkelsen sier ingenting om hvorfor de er på Twitter, men twendiser nevnes som en årsak. Lady Gaga har over 19 millioner followers og Justin Bieber 17 millioner followers (can you beliebe it).  Utenom Kim Kardashian og Obama, troner unge amerikanske artister på topp 10-listen. Fellesnevneren for alle disse twendisene er at alle har bred appell mot en nokså ung målgruppe.

Digitaler trender i USA er ikke alltid overførbare til nordiske forhold, selv om vi ser tendenser til en mer «folkelig» nysgjerrighet og bruk av verktøyet.

Skal Twitter få rotfeste blant de unge, blir twendisene viktige innkastere. Så hva mener dere om norske twendiser?

[Foto: Creative Commons 2.0 by petesimon]

Om skribenten

Marius er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon, og har faglig ansvar for digital PR. Han er tidligere byråleder og partner i Colt Kommunikasjon og har bred erfaring med internasjonale allianser, blant annet som ansvarlig rådgiver i Norge for den globale alliansen Public Relations Network.