Derfor har Ryanair begynt å bry seg om sitt omdømme

Derfor har Ryanair begynt å bry seg om sitt omdømme

Michael O’Leary har neppe forandret personlighet. Hvorfor har toppsjefen da plutselig begynt å bry seg om Ryanairs omdømme?

Ryanairs toppsjef Michael O’Leary er kronisk kjent for å latterliggjøre både politikere, konkurrenter og kunder. Og det gjør han ofte i tydelige ordlag. Budskapet har vært at «vi har den nyeste flyparken, vi er punktlige og vi har de laveste prisene. Om det ikke holder for deg, go away!»

De siste ukene har pipen imidlertid fått en annen lyd. Nå sier han, nesten helt uten ironi at han vil at passasjerene skal elske ham slik han elsker dem.

Selv om Ryanair har vært en økonomisk suksess, har omdømmet vært elendig over hele Europa. Få personer svarer at de liker selskapet, men titalls millioner av mennesker flyr likevel med dem hvert år. Til mange omdømme-eksperters irritasjon og hodebry.

For hvordan kan en omdømmejumbo være en slik suksess? Svaret er så enkelt at min gode kollega Rolf Aaneland var i stand til å gi det til meg i løpet av den tiden maskinen brukte på å fremskaffe ham en kopp kaffe: «Eier du en av driverne i kategorien, er ikke omdømmet veldig avgjørende».

Nettopp. Pris er utvilsomt en av de aller viktigste driverne for flypassasjerene, altså noe av det viktigste folk legger vekt på når de velger flyselskap. Og så lenge Ryanair uomtvistelig har hatt de laveste prisene, har folk funnet seg i veldig mye annet.

Her ligger også svaret til hvorfor toppsjefen plutselig har begynt å bry seg om Ryanairs omdømme. I tillegg til å sende ut kjærlighetserklæringer til markedet har O’Leary nemlig også sendt ut to «profit warnings» til investorene de siste to månedene. For første gang på lenge leverer ikke selskapet som lovet. Hovedsakelig fordi passasjerveksten har flatet ut. Og det er ikke bra for et selskap som har kjøpt 175 nye flymaskiner og planlegger å få 30 millioner nye kunder de neste fem årene.

Det markedet nok har oppdaget er at Ryanair ikke er like overlegne på lave priser som de var tidligere. Ryanair er fortsatt det flyselskapet med de laveste kostnadene, men konkurrentene har kuttet kraftig de siste årene og kan derfor oftere konkurrere på pris. Her hjemme har Norwegian, og sågar gode gamle SAS, iblant priser som fullt ut konkurrerer med det Ryanair tilbyr. Tilsvarende ser man i de øvrige europeiske markedene. Folk har oppdaget at man kan få både lave priser og et godt servicetilbud.

Konklusjonen er at Ryanair ikke lenger eier driveren pris så uomtvistelig som de gjorde tidligere. Konkurrentene puster dem i nakken. Og da blir omdømmet plutselig et viktig konkurranseparameter.
Neida, O’Leary har selvsagt ikke forandret personlighet. Han har bare et intenst ønske om at Ryanair skal vokse videre. Og da har han ikke noe annet valg enn å forsøke å bli litt bedre likt.

 

[Foto: Flickr | Creative commons 2.0 by dirkvorderstrasse]

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.