Employer branding: Kampen om de erfarne kandidatene

Her i Gambit merker vi en økende tilstrømming av kunder som ikke lenger kun vil ha råd om hvordan de skal nå unge talenter, men også vil vite hvordan de skal kapre mer erfarne kandidater. Her er tre tips til hva du bør huske på når du vil nå kandidatene du ikke finner på karrieredagene.  

Ingeniørene sitter på noe av kompetansen det er mest kamp om å få tak i blant arbeidsgivere i Norge i dag. Selv om ingeniørmangelen stagnerer, går åtte av ti sivilingeniørstudenter ut av NTNU med jobbkontrakten i lomma. På karrieredagene kniver HR-teamene om å ha det feteste konseptet og den kuleste gjesteforelesningen.

Der er imidlertid ikke det å få tak i de nyutdannede som er den største utfordringen for mange ingeniørbedrifter. I følge Norsk olje og gass sin HR-undersøkelse 2014 opplever bedriftene klart størst utfordringer med å rekruttere folk med erfaring: nesten 60 prosent oppgir at de har store utfordringer med å rekruttere kandidater med over ti års erfaring. For å rekruttere kandidater med under fem års erfaring opplever skarve tre prosent de samme utfordringene.

Hva man opplever som viktigst i en jobb endrer seg gjerne i takt med erfaring. Hos erfarne kandidater er ikke trekkplasteret lenger et førsteklasses trainee-program og topprangering på Universum. Mens studentene gjerne rangerer et dynamisk og sosialt arbeidsmiljø samt utviklingsmuligheter som viktigst når de søker jobb, foretrekker de erfarne kandidatene i følge Universum først og fremst konkurransedyktig lønn, fleksibel arbeidstid, samt varierte og utfordrende arbeidsoppgaver.  De er ofte heller ikke på leting etter ny jobb – hele 80 prosent er passive kandidater.  

Hvordan får man så tak i de mest erfarne kandidatene?
Det finnes like mange måter å gjøre employer branding på som det finnes selskaper. Likevel er det et par hygienefaktorer som må være på plass for å lykkes, og da spesielt for å få tak i dem du ikke når med gratis øl på karrieredagene.

1. Tør å være synlig
Tarik Demirovic, rekrutteringssjef i Aker Solutions, forklarte Akers tilnærming på rekrutteringskonferansen i Stavanger tidligere i år: – Går jeg rett utenfor i gata her og roper «Hvem vil jobbe hos Aker Solutions?» kommer ti stykker løpende med en gang. Roper jeg det samme på gata i Brasil kan jeg rope så lenge jeg orker. Ingen kommer.

Kort sagt er det veldig mye lettere å få kandidater når de vet hvem du er. Og enda viktigere, hva du står for. For mindre aktører er dette ofte en ekstra utfordring.

Vi oppfordrer deg til å tørre å være synlig. Du kan aldri kontrollere hva media skriver, men tør å si «Hei, jeg er her. Du kan snakke med meg», så ringer kanskje journalisten deg neste gang hun eller han trenger en uttalelse. Å bli gjenkjent som en kunnskapsrik bedrift med ekspertkompetanse av de riktige kandidatene, er mye mer effektivt enn massekommunikasjon til alle og enhver.

2. Walk the talk
Hvor mange av dine ansatte vil anbefale selskapet som et attraktivt sted å jobbe til bekjente? Se for deg følgende: En av dine ansatte er på fest og møter en bekjent fra bransjen. Hun lurer på hvordan det er å jobbe der du er, hun har sett den nye kampanjen og lest mye positivt. So far, so good. Men hva sier din ansatt så?

Dette er den virkelige testen. Du kan satse på «employer branding» så mye du vil, men om du ikke lykkes i å passe på dem du allerede har, er innsatsen til ingen nytte.

Det man sier må stemme overens med det man faktisk gjør. 20 prosent tror på det bedriften sier om seg selv. 80 prosent tror på det naboen, kompisen eller en bekjent av en bekjent sier. Ingenting er mer effektivt enn ansatte som på eget initiativ promoterer arbeidsgiveren sin.

 3. Skap intern stolthet og gjør det enkelt for de ansatte å være gode ambassadører
Employer branding handler like mye om å ta vare på og investere i dine egne ansatte som å være attraktiv for nye. Det handler om ditt omdømme som arbeidsgiver, hos både ansatte, studenter, deg og meg. Employer branding starter og slutter hos deg selv.

Bedriftens ambassadører er ikke kun HR-teamet ditt som står på stand på NTNU. Først og fremst er det alle dine øvrige ansatte, som i et utall sammenhenger møter potensielle ansatte.

Å forbli en attraktiv arbeidsgiver og bygge lojalitet blant egne ansatte krever god intern og ekstern kommunikasjon. Ta vare på de ansatte du allerede har, det er de som bygger selskapet dag for dag og skaper kulturen du bygger merkevaren din rundt. Skap motivasjon og trivsel, hver eneste dag. Slik skaper du stolte ansatte, og bygger økt lojalitet på kjøpet.

Og det beste av alt – de er gratis.