En sommer i Gambit

En sommer i Gambit

Hvordan er det å jobbe som intern i Gambit?  Sommeren 2015 tilbragte Synne Mari Pedersen (Ind.Øk NTNU) og Hedvig Olstad (Siviløkonom NHH) som summer interns i Gambit. Her oppsummerer de oppholdet med egne ord.

Gode minner

Vår sommer som interns i Gambit H+K er over og vi sitter igjen med mange inntrykk, gode minner og nye bekjentskaper. Mye har skjedd i løpet av åtte sommeruker – fra å være to studenter uten erfaring fra kommunikasjonsbransjen har vi nå fått et godt innblikk i hva det vil si å jobbe med PR- og kommunikasjonsrådgivning.

Alltid beredt
Det er ikke bare speiderne som kan påberope seg å være alltid beredt. En god PR-rådgiver er nemlig alltid på pletten med gode råd og assistanse når det uforutsette (eller forutsette) skulle inntreffe. Plutselig skjer det noe som krever rask mediehåndtering eller intern kommunikasjonsinnsats. Skulle det komme en farlig bjørn luskende rundt neste sving er det ikke alltid lurest å løpe å gjemme seg, men å møte den med rolig stemme, rak rygg og et modig blikk. Eller så kan man jo alltids legge seg helt flat og håpe på det beste.

Der speiderne takler vær og vind, kan en Gambit’er navigere gjennom et uoversiktlig og dynamisk mediebilde, og bistå selskaper i å stå støtt når det stormer som verst. Dette krever at man til enhver tid må være oppdatert på det som rører seg i mediene og næringslivet generelt. I selskapsavdelingen til Gambit H+K jobbes det med blant annet med kommunikasjon rundt lederbytter, fusjoner og oppkjøp, børsnoteringer og eventuelle kriser.

Mangfold
Gambit H+K er et fullservice PR- og kommunikasjonsbyrå, som tilbyr alt fra strategisk PR-rådgivning til kreativ kampanjeutforming og merkevarebygging. Selskapet er delt inn i de tre avdelingene selskap, samfunn og marked. Med bakgrunn fra studier på NHH og Industriell økonomi på NTNU har vi jobbet i selskapsavdelingen i sommer. I tillegg er den kreative enheten Bisqit tilknyttet selskapet. Gambit H+K tilbyr med andre ord en faglig bredde som er tilpasset en ny medievirkelighet hvor kommunikasjon går på tvers av form og plattform.

Mangfoldet i Gambit H+K gjenspeiles i selskapets 75 ansatte, som har bred erfaring fra ulike bransjer, fagfelt og samfunnsarenaer. Vi har hatt muligheten til å jobbe med og lære av ansatte med bakgrunn fra næringsliv, politikk, reklamebransjen og media bare for å nevne noe. I Gambit H+K er nettopp mangfoldet et konkurransefortrinn, da selskapet kan tilby hele spekteret av PR-tjenester og rådgivning. Samarbeidet på tvers av avdelingene gir også et svært godt sosialt miljø, og det er nettopp dette som gjør det så gøy å være i Gambit H+K!

Begrepsjungel
Kommunikasjonsbransjen har et særegent språk. Fra første dag har det fløyet både konsulentuttrykk og PR-begreper over hodet på oss, og læringskurven har vært både morsom og bratt. Det gjelder å følge med på notene når “content marketing”, “strukturkapital” eller “converged business” nevnes kjapt i bisetninger på morgenmøtene. For selv om gode kommunikatører har spisskompetanse på å forenkle budskap for sine kunder, er det ikke fritt for interne og innfløkte begreper oss kommunikatører imellom.

Det er heller ikke alle retoriske grep som kan karakteriseres som like originale. Gambit arrangerte i begynnelsen av juni konferansen Maktens språk, der vi ble introdusert for en rekke buzz words av kjente personligheter som Kjetil Alstadheim, Nina Jensen og Kristin Halvorsen. I politikken har vi blant annet sett en sterk økning i antall “mulighetsrom” med en stabil økning siden begynnelsen av 90-tallet. Hold fast, for 2015 ser ut til å bli et rekordår (se graf under). (Her må vi takke Alstadheim for å gjøre oss oppmerksom på denne retoriske trenden). Det siste året har det ikke minst vært foretatt mange “fantastiske reiser” innen norsk politikk – noe vi helt sikkert får høre mer om i årets valgkamp.

Vi fikk lov til å skrive blogginnlegg fra Maktens Språk, det kan du lese her.

Antall nyhetssaker med ordet “mulighetsrommet” har hatt en eventyrlig vekst.

Antall nyhetssaker med ordet “mulighetsrommet” har hatt en eventyrlig vekst.

Innsikt
Kommunikasjon handler i stor grad om å tilpasse og forenkle informasjon slik at den kan nå ut til flest mulig interessenter. God kommunikasjon er en kunst, og for å kunne videreformidle et budskap på en god måte er kunnskap om kundenes bransjer avgjørende. Innsikt er derfor et sentralt begrep hos Gambit H+K og det er sterkt forankret hos samtlige ansatte. Vi har fått lære at godt kommunikasjonsfaglig arbeid er basert på solid bransjeerfaring og lang fartstid innen kommunikasjonsfeltet, kombinert med en teft for de nyeste trendene innen samfunn, næringsliv og politikk.

I løpet av sommeren har vi jobbet mot en rekke bransjer og selskaper, noe som har krevd rask omstilling og evne til å sette seg inn i nye ting. Vi har jobbet med investor relations, digitale strategier, mediehåndtering, bærekraft og samfunnsansvar, og vi har vært innom bransjer som e-helse, bilforsikring, el-retur, shipping, og norsk landbruk for å nevne noen. Med et bredt spekter av kunder og prosjekter har vi fått utnyttet kunnskapen fra våre egne studier så vel som innsikten til Gambit H+Ks ansatte, og etter åtte uker hos Gambit H+K sitter vi igjen med en bedre forretningsforståelse og mye ny kunnskap.

Takk for oss!
Vi vil takke hele Gambit H+K for en spennende sommer og det som virkelig har vært en helt fantastisk reise!

Hilsen,

Hedvig og Synne Mari

 

Søknadsfristen for internship og full stilling i 2016 er 15. oktober. 

Om skribentene

Synne Marie Pedersen og Hedvig Næss Olstad er Gambit H+Ks summer interns sommeren 2015. Hedvig studerer for tiden på Norges Handelshøyskole og Synne studerer industriell økonomi ved NTNU. Begge har i flere uker denne sommeren vært en del av avdelingen for selskapskommunikasjon.