Er en sterk krone hovedproblemet for norsk reiseliv?

Er en sterk krone hovedproblemet for norsk reiseliv?

Vi leser at prisen på hotellrom i Hellas har falt opp til 20 %. Tilsvarende meldinger kommer fra andre europeiske land i økonomisk uføre. Og det samtidig med at den norske kronen er knallsterk. Dårlig nytt for norske hoteller som fyller sommermånedene med utenlandske besøkende. Pessimismen er i ferd med å spre seg.

Min påstand er likevel at det ikke er noen grunn til å henge med hodet. Stikk det heller sammen med naboen sitt og bli enige om hvordan dere skal lykkes sammen.

Her er fem gode grunner til hvorfor:

  1. Norge henvender seg til øvre middelklasse og oppover. Det er ikke de som nå står i arbeidsledighetskøene rundt om i Europa. Eliten har kanskje fått redusert sin formue, men feriebudsjettet er neppe vesentlig rammet.
  2. Norge trenger bare noen promiller av det store reisemarkedet for å klare seg helt utmerket. Så det er veldig mange å ta av selv om totalmarkedet faller.
  3. Norske hoteller og restauranter er relativt sett rimelige når man beveger seg opp i fire og fem stjerners kategorien. Det er triste hoteller og dårlig mat som er dyrt i Norge. De beste har prisnivåer på linje med tilsvarende i andre land i Europa.
  4. Norge er i ferd med å få frem aktører som er kraftfulle nok til å løfte Norges synlighet i viktige nisjer og skape lønnsomme reiselivsprodukter. Alene og sammen med Innovasjon Norge og de lokale destinasjonsselskapene.
  5. Norge har tidsånden på sin side. Folk vil ha noe mer å fortelle om når de kommer hjem enn hvor mange timer de lå på stranden. Norge kan tilby aktiviteter og opplevelser som overgår det meste.

Men ikke misforstå, sterk kronekurs og konkurrenter som dropper prisene er selvsagt en utfordring på kort sikt. Hovedproblemet er likevel a) å være tilstrekkelig synlig med gode budskap i de riktige kanalene og b) innse at kvaliteten på opplevelsen må stå i stil med prisen.

Tilstrekkelig synlig med gode budskap i riktige kanaler er selvsagt ingen liten kommunikasjonsutfordring. Og kanskje er den største utfordringen nå på kanalmiksen. Fordi det er her de store forandringene skjer. Det kommer stadig nye muligheter, samtidig som de tradisjonelle kanalene eksisterer og fungerer! Men treffer man planken, så kommer turistene.  Høy kronekurs eller ei.

En vellykket krisepakke til Hellas og en lavere kronekurs takket være inngrep fra Norges Bank ville vært gode nyheter. Men om Norges skal lykkes som turistnasjon avgjøres andre steder. Og hovedsakelig av næringen selv.

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.

  • http://www.scanair.no/ Christian Kamhaug

    Nei, jeg tror ikke kronekursen er det største problemet Norge som turistnasjon har. Som Simen skriver over, og som vi alle vet, er Norge er ferieland for de spesielt interesserte og de med god råd. Det er bare å fortelle mine amerikanske venner at en øl ute koster $12-15 og at vi betaler det samme for literen som de betaler for en gallon med bensin, så tenker de sitt om prisnivået i Norge. Det vet vi. Vi vet at Norge ikke er et bilig ferieland, som Hellas eller Thailand. Det har vi aldri vært. Men folk kommer allikevel. Det som jeg kanskje savner fra Innovasjon Norge er et mer langsiktig og konsistent arbeid med merkevaren Norge der ute. Bare se på logovalg – VisitDenmark og Espania har funnet sin form og holdt seg ved den. Vi kan si hva vi vil om at «Det er dejlig å være norsk – i Danmark» er et gammelt (og litt teit) slagord, men det funker og det har funket lenge – og kommer trolig til å fungere i mange år til.
    Hva er det som gjør Norge til en interessant destinasjon? La oss innse det, vi kan ønske å fremstå som en innovativ og kulturell nasjon, men det vi har å selge, som gjør oss (relativt) unike er vakker natur, frisk luft, fantastiske mennesker, fersk fisk rett fra havet og mulighet til å treffe kronprisen i den lokale svømmehallen. VisitNorways’ og Hurtigrutens nettsider er begge gode eksponenter for dette – der har det skjedd saker og ting den siste tiden.

    Kombiner flotte naturopplevelser med norske merkevarer som har markert seg i utlandet, som Moods of Norway og Flying Culinary Circus. Det er annerledes, begge merkevarene skaper engasjement og begeistring – og fremmer norske verdier og opplevelser.

    Smart, morsom, konsekvent og langsiktig markedsføring av Norge og norske brands er det som får utenlandske turister, med dype lommer, til å komme og oppleve Norge,