Et reisebrev fra SXSW interactive

Et reisebrev fra SXSW interactive

Alt er stort i Amerika. Og i Texas er alt enda litt større. Det sies at det bare finnes tre størrelser her i staten – Large, Extra Large og Texas Size!

SXSW er helt klart Texas Size! Det kommer 30-40.000 mennesker til byen, og blant de «innfødte» som jobber i kontorene rundt Austin Convention Centre i downtown velger mange å jobbe hjemmefra.

Mitt første foredrag på dag 1 skulle vært klokken 11, men et kvarter før – etter å ha stått i kø i en halvtime – ble det fullt. Da var det bare å traske noen gater ned og finne noe annet. En halvtime før det startet var jeg på plass – ståplass.

Kort vei til realisering av ideer
Fredagens første foredrag som jeg fikk med meg var James McQuivey som leste fra boken sin Digital Disruptiom -  The Next Wave of Innovation.

Hans hovedpoeng var at veien fra idé til realisering og distribusjon er blitt utrolig kort. En 12-åring kan sitte på gutterommet og kode en app, og et par dager etter kan den ligge på topplisten på AppStore. Det er ingen inngangsbarrierer i den digitale verden, og bedrifter som ikke er klar over dette kommer til å få bank. Et interessant poeng var også at i gamle dager var idéer dyre. Det var få av dem som fikk ressurser til å bli realisert, og alle de gode idéene ble derfor passet godt på. Det var lite eller ingen deling.

I dag er idéer «billigere», og vil derfor i større grad enn før også deles.

Gi for å få
Dagens høydepunkt var – for min del – var Gary Vaynerchuck som egentlig skulle fortelle om hvordan man skulle «rocke» SXSW.

Det mest interessante ble likevel Twitter Q&A-sesjonen etter hans innlegg  – som handlet om å gi før du krever at noen andre skal gjøre noe for deg. Og en hel masse bruk av ordet f**ck. «Give & good shit happens». Joda, Gary, det gjør det helt sikkert.

Det interessante med Gary V. er at han mener mye om mye, og han har fingeren godt på pulsen av hva som skjer digitalt. Det snakkes mye om wearbles på SxSW, og han er overbevist -  og jeg ikke uenig -  at de digitale implantatene kommer. Vi er kanskje ikke så langt unna. Gary V. spurte salen om hvem var innenfor en radius på en meter fra mobilen sin mer eller mindre hele døgnet – og så godt som alle løftet hendene.

Kampen mot ineffektivitet
Gary V. snakket også mye om ineffektivitet i markedene. AirBnb og Uber har oppnådd suksess og vekst fordi henholdsvis hotell- og taxinæringen er ineffektive. Med en digital løsning som fjerner ineffektivitet har de kunnet ta en bit av markdet -  og øke det. Gary Vs. tips er å finne bransjer med ineffektivitet og utnytte den. Det finnes mange.

Tid er den siste knappe ressurs, og alt som kan spare tid – og dermed gi oss mer tid til å gjøre ting vi liker – vil bli en suksess, konkluderte Gary V.

Tilgangen til informasjon i kunnskapssamfunnet
Gary tok også et oppgjør – kan man si – med «kunnskapssamfunnet». – Information is a commodity.

Alle har tilgang på all mulig informasjon i dag. Det er ikke lenger et like stort fortrinn å vite eller huske på informasjon. Alle kan skaffe seg samme informasjonen med få tastetrykk. Jeg spiste middag med min gamle venninne Grissel fra da jeg gikk på High School her i Texas for snart 25 år siden, og hun var frustrert over nettopp dette. Hennes 11åring Sophia husker ikke ting lenger. «Men mamma, jeg kan bare google det». Dagens unge trenger ikke  å vite hva hovedstaden i Russland er -  de kan bare google det om de trenger det.

- Kunnskap er ikke nok, sier Gary V. De som kommer noen vei i dag trenger å vite hvordan den kunnskapen skal utnyttes. Kreativitet blir viktigere enn å ha mye kunnskap.

Hold av datoen 21. mars – da inviterer vi til gratis digitalt frokostseminar på Håndverkeren (PS: Begrensede plasser). Her deler vi de ferskeste, største og mest interessante trendene fra SXSW. Du  kan allerede melde deg på nå. Send e-post til sxsw@gambit.no

 

Bilde: Randi Zuckerberg og meg.

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit