Facebook fortsatt bestselgeren

Facebook fortsatt bestselgeren

Det er blitt mote blant ekspertene å påstå at Facebook er i ferd med å miste grepet på de under 18 år.

Utgangspunktet var en artikkel av professor Daniel Miller, hvor han mente å ha belegg for at de yngste var i ferd med å forlate Facebook. Som han sa det: «It is not just on a slide, it is basically dead and buried». Artikkelen ble bredt distribuert og en sannhet var etablert.

Og for mange var det en svært etterlengtet sannhet.

Facebook er kjempen alle vil utfordre, og det er en logikk i at samme kanal ikke kan nå alle. Når 50-åringene rykker inn, rykker tenåringene ut. Det finnes det mange eksempler på.

Problemet er bare at Miller baserte sine konklusjoner på et svært tynt grunnlag. Han hadde bare snakket med 40 studenter, og det står til metodisk stryk.

Selv om anekdoter og enkelteksempler florerer vet vi stort sett bare at de yngste bruker mindre tid på Facebook enn de gjorde tidligere, og at de bruker det annerledes enn sine foreldre. Og det vet vi fordi Facebook selv har bekreftet det. Og fra TNS sin Social Media Tracker vet vi også at 88 prosent av de under 30 år er på Facebook daglig.

Alt annet om de unges bruk av Facebook er foreløpige arbeidshypoteser og godt bevarte hemmeligheter innenfor Facebooks fire vegger.

Ingen norske virksomheter med ambisjoner i sosiale medier kommer utenom Facebook. Uansett hvilke målgrupper de ønsker å kommunisere med. Verken i 2014 eller i 2015. Og det er nok den viktigste innsikten.

Fjesboka ligger fortsatt på toppen av alle bestselgerlister, og der vil den ligge i mange, mange uker til. Mener jeg.

Jeg hører gjerne fra deg om du er uenig!

 

Innlegget ble først publisert på Simen A. Johannessen sin blogg hos Nettavisen 14.01.2014.
[Foto: Flickr | Creative commons 2.0 by mkhmarketing]

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.

  • hpnhansen

    Hei gode venn og gamle kollega – Godt skrevet (som alltid). Delte saken din blant annet på Google+, som vokser godt og blir viktigere for hver dag som går, for alle virksomheter egentlig. Skulle tagge deg der, men fant deg ei – ei heller Gambit for den sakens skyld. Anyways – god bloggpost. Ha en god fredag og god helg / Hans-Petter

  • hpnhansen

    …må også legge til at jeg likte hvordan du sikret deg på slutten ved å snakke om «uker» og ikke år når det kommer til hvor lenge Facebook vil være bestselgeren… så raskt endrer ting seg i dag at det å snakke år blir for «mye» :)

  • Simen Angelsen Johannessen

    Hans-Petter, takk for sist! Og takk for hyggelig tilbakemelding. Setter pris på det. Når det gjelder dette med «uker», så var det mer et språklig grep siden man i forlagsbransjen snakker om hvor mange uker en bok har ligger på listen. Men i denne verden er det jo greit å sikre seg litt også….