Facebook vil bli bedriftens eneste nettside

Facebook vil bli bedriftens eneste nettside

01/03/2012 |  by  |  PR-puls  |  , , , , ,

Med Facebooks aller siste endringer ønsker de å skrive seg enda sterkere inn i historien, og gjør det enklere og mer utfordrende for merkevarer – på en gang. Ved å gi merkevarer og bedrifter mer kontroll over egen side, ønsker Facebook å ta over plassen den tradisjonelle hjemmesiden har i kommunikasjonsmiksen. De som investerer mest i egen Facebookside vil oppleve endringene som positive.

Når man endrer på noe som enkeltpersoner og bedrifter har investert enorme ressurser i, går det sjelden stille for seg. Men, etter å ha testet ut de nye endringene Facebook innfører for bedriftssider (på engelsk: «pages», på norsk: «sider») er vi positivt overrasket – de nye endringene er overveiende positive for bedrifter og merkevarer med sider på Facebook.

Her er 5 av de viktigste endringene du som kommunikasjonsleder eller administrator bør merke deg:

1.       Mer kontroll til deg som bedrift

Fest til toppen

Med nye Timeline kan du bedre styre hvordan siden din skal se ut, og bilder får en viktigere rolle i presentasjonen av bedriften. Bildet på toppen har en større plass, og du kan selv bestemme hva du ønsker å fremheve på tidslinjen. Dette gir deg større fleksibilitet og mer kreativt spillerom til å uttrykke din merkevares personlighet. Du kan også bestemme hvilket innhold som skal møte de besøkende, ved å la enkelte oppdateringer «henge» øverst på siden eller utvide enkelte meldinger til et stort format.

Dette gjør det mer attraktivt å investere i godt og engasjerende innhold til Facebooksiden, ettersom viktige oppdateringer kan plasseres på toppen av siden i lenger tid, og fordi tidslinjen gjør eldre innhold mye lettere tilgjengelig.

Vårt råd: Bruk tid til å studere endringene, ikke minst i et strategisk perspektiv. Det visuelle blir viktigere, så gjør en gjennomgang av profil- og forsidebildene. Redaksjonsplanen bør også inkludere hvilke oppdateringer som skal henge.

2.       Historikk blir viktigere og mer tilgjengelig

Stolte karer som ganske sikkert ikke forsto helt hva de satt igang...

Fra å dyrke øyeblikket, innfører Facebook nå en ny dimensjon – nemlig historikken. Tidligere kunne statusoppdateringer og meldinger forsvinne nedover veggen i et rasende tempo, men i Timeline har Facebook funnet sin måte å tilgjengeliggjøre fortid og historikk på.  Med Timeline får alle bedrifter en mulighet til å fortelle sin historie på en ny og engasjerende måte, og gjør det lettere for tilhengere å søke seg tilbake til interessante hendelser. Sjekk for eksempel Manchester Uniteds side, der bilder fra stiftelsen i 1878 er lagt ut, eller hvis du heller er bilinteressert, kan du bla deg tilbake til da T-Forden ble produsert!

Vårt råd: Gå i arkivet og finn frem godbitene du vil dele med omverdenen. Rydd opp i egen Facebook-historikk og fremhev det du ønsker skal være lettere å finne.

3.       Facebook bedrer mulighetene for 1-til-1-kommunikasjon

Send melding til siden

En ny og nyttig funksjon er interesselister, der følgerne kan velge hvilke tema de ønsker å abonnere på. Her låner Facebook funksjonalitet fra CRM-faget, og lar sidene målrette oppdateringer etter målgruppenes interesser.

En annen forbedring er at personer nå kan sende meldinger direkte til siden, uten å skrive på veggen. Direktemeldinger mellom personer og bedrifter gjør det lettere å tilpasse budskapet til hver enkelt, men vil gjøre det vanskeligere å gi svar til alle. Fall imidlertid ikke for fristelsen til å tro at «personlige» meldinger mellom bedrifter og personer er private, de må fortsatt ansees som offentlig tilgjengelige!

Vårt råd: Se i hvilken grad du kan dele opp din kommunikasjon i «interesser», slik at du i større grad kan målrette oppdateringene dine. Lag klare guidelines for hvordan personlige meldinger skal besvares. For store sider må man påregne mer tid til administrasjon.

4.       «Offers» gir nye kupongmuligheter

Butikker og andre handelsvirksomheter har så langt slitt med å finne suksessformelen i digitale kanaler. Facebook legger ned sine «Check in deals», og lanserer i stedet «Offers». Nye «Offers» gjør at man kan legge inn kuponger i statusoppdateringene.

Tradisjonelt sett har ikke kuponger fungert særlig godt i Norge, men dette kan være en interessant løsning for kjøpesentre, butikker og kjeders om ønsker å belønne sine tilhengere og drive trafikk til butikk.

Vårt råd: Prøv det, hvis det er relevant for din virksomhet! (Og fortell oss gjerne hvilke erfaringer du gjør deg, her er vi også nysgjerrige!)

5.       Skillet mellom annonser og redaksjonelt innhold vaskes ytterligere ut

Her kan vi forvente diskusjoner i tiden fremover, og selv om Facebook forsøker å omdøpe reklamen fra «Ads» til «Stories» i sin omtale, er det dette punktet som vil provosere mest av de kommende endringene. Nå kan annonser dukke opp i Newsfeeden til brukerne, vel og merke dersom den engasjerer vennene dine.

Samtidig er det interessant at bedrifter kan velge å betale for at statusoppdateringer blir vist for dine egne tilhengere. I takt med at Facebook blir en stadig viktigere kanal, og det investeres mer i spesialtilpasset innhold i form av videoer og bilder, er det naturlig at mange ønsker å sikre seg trafikk ved å kjøpe trafikk.

Vårt råd: Vurder å bruke annonsering til å støtte de viktigste oppdateringene dine, eller dersom du har innhold du er særlig stolt over å dele. Å kjøpe noen annonser er ikke noe nederlag, de færreste virale suksesser har vokst frem 100 prosent organisk!

Gambit H+K mener at de nye endringene er overveiende positive, og at de vil gjøre det enklere for bedrifter å tilpasse hvordan de fremstår i Facebook. Derfor vil Timeline trolig bety mer for merkevarer enn det har betydd for personprofiler, som har hatt tjenesten tilgjengelig i flere måneder allerede.

Den potensielle taperen her er bedriftens hjemmeside og betalte katalogoppføringer. Med bedret søkbarhet i Facebooks egen søkemotor og mer relevant informasjon på bedriftens forside, utvider Facebook sine nytteområder ytterligere.

Samtidig er det viktig å huske at engasjerende innhold fortsatt er kongen på Facebook-haugen. Endringene iverksettes den 30. mars. Det gir deg fortsatt litt betenkningstid, men ingen hviletid.

PS: Gambit H+K vil innen kort tid arrangere et frokostseminar for våre kunder der vi vil demonstrere endringene og mulighetene de gir.

 

Om skribenten

Rolf leder Gambits team for integrert kommunikasjon, som utvikler og gjennomfører kampanjer i skjæringspunktet mellom PR, reklame og digital. Han har også mye erfaring innen research og analyse, og er opptatt av å dokumentere effekten av god kommunikasjon.

  • http://twitter.com/kjartan Kjartan Bjørkvold

    Hva slags bedrifter mener dere dette gjelder? Det vil jo være avhengig av bedriftens mål dette her, men i utgangspunktet er det veldig få bedrifter som vil kunne droppe nettstedet sitt til fordel for Facebook. En liten cafe kan kanskje få mer ut av Facebook enn et tradisjonelt nettsted, men det er vel et unntak i den store sammenhengen.

    Hva sier du Rolf?

  • http://www.facebook.com/kolflaath Tor Magnus Kolflaath

    Enig med Kjartan. FB vil aldri erstatte nettsider fullt ut. F.eks. vil alt man legger ut på FB må følge FBs retningslinjer og man må alltid ha FB-logo og FB-annonser på alle sider.

  • http://www.facebook.com/rellings Rolf Aaneland Ellingsen

    Hei Kjartan og Tor Magnus, jeg er enig med dere. Overskriften er tvetydig, og ment i retning av at Facebook *ønsker* å bli bedrifters hjemmeside. Bedrifter som driver med f eks netthandel, bank og andre avanserte tjenester bør på ingen måte legge alt på Facebook, og det er som Tor Magnus påpeker mye man bør ha full kontroll over selv.

    Men – jeg mener likevel at poenget er valid, på makronivå. Med de nye endringene vil flere bedrifter og merkevarer ha mulighet til å bygge sterkere tilstedeværelser og løse flere kommunikasjonsoppgaver på Facebooks plattform. Jeg tror dette vil gå på bekostning av innsatsen de legger i egne nettsider og i kampanjesider.

  • http://twitter.com/kjartan Kjartan Bjørkvold

    Aha «vil» ja, det kan jo tolkes på flere måter :)

  • http://www.facebook.com/people/Nicholay-J-Tehrani/687060286 Nicholay J. Tehrani

    «Ønsker» er nok et bedre ord, ja :)

    Dette representerer nye muligheter (særlig innen B2C), men jeg tror mange bedrifter vil vegre seg for å investere mye i en proprietær kanal. Verdien av å være på Facebook defineres jo av antall medlemmer nettsamfunnet har. Hva skjer om ett år, tre år, fem år (Pinterest, Google+ osv osv)…?

  • http://www.facebook.com/rellings Rolf Aaneland Ellingsen

    Hei Nicholay,

    Du har rett – burde kanskje endret tittel, men tvetydigheten er tiltenkt. Du har rett, samtidig så er det få som bør planlegge egen hjemmeside med et perspektiv på særlig mer enn 3-5 år. Å drive trafikk koster også penger, og jeg er ganske trygg på at Facebook vil være en attraktiv plattform i minst et par år til!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=824980382 Johannes Namstad Dobson

    Interessant og spennende innlegg. Jeg tror ikke Facebook kommer til å erstatte nettsidene i form av at nettsidene forsvinner. Men at nettsidenes funksjon har forandret seg og stadig forandrer seg er det ingen tvil om.

    Men Facebook defineres i dag i høy grad som en eid kanal, men er den egentlig det? Man er jo til en viss grad begrenset til facebooks regler og systemer. Kanskje har Facebook for en del virksomheter blitt deres primære kommunikasjonskanal med målgrupper, men dette (som mange andre har nevnt) avhenger veldig av virksomhetens målsettinger og virksomhetsområde (krisekommunikasjon, transaksjonstjenester etc). Jeg hadde i alle fall blitt litt svett om jeg var prisgitt Facebook som eneste kanal i en krisesituasjon.

    Jeg tror Facebook kommer til å være viktig i flere år fremover, men LinkedIn vokser, Pinterest, Tumblr, Twitter og andre er også der ute. Dette er en av flere kanaler i en kanalmiks. Nettsiden er også med i denne miksen. Store investeringer i Facebook kan fort bli waste of money allerede kort tid etter, fordi Facebook og forbrukerne forandrer seg…

  • http://www.facebook.com/rellings Rolf Aaneland Ellingsen

    Hei Johannes,

    Interessant betraktning om Facebook er eid eller ikke (eventuelt: eid av hvem?). I mitt hode er FB-siden og det som publiseres der eid (av bedriften), men det blir fortjent når det deles.

    Store investeringer i FB kan helt klart bli bortkastet, men investeringer i tradisjonelle nettsider og andre nettverk vil også ha denne usikkerheten. Systemer kommer og går, uansett plattform.

    Selv om ikke nettsidene vil forsvinne, tror jeg mange selskaper vil få en høyere avkastning på investeringene sine ved å investere i en god Facebook-side enn i en kampanje-/nettside.

  • http://twitter.com/fastlineas fastline as

    Beklager, men dette har jeg ingen tro på. Ingen bedrift kommer til å gi så mye informasjon til et annet selskap. Mange har løsninger med brukerinformasjon i db, kundesenter løsninger, banker, forsikring, og ikke selv en liten bedrift med statisk side kommer til å gjøre dette som eneste løsning.

    Jeg tør å være så bastant å si at det kommer aldri til å skje dessverre. Det kommer nok til å benyttes for kampanjer, konkurranser, ren informasjon.

    De aller fleste vil ha kontroll over egen nettside, kunne være fri til å lage og legge ut hva og hvilket design en vil.

    Godt mulig det er meg, men en periode nå så synes jeg personer bruker mindre og mindre Facebook. Mulig pga nye design, mye negativ presse om både ene og andre, eller rent lei av hele Facebook. Så da kommer ikke en bedrift til å basere seg på dette som eneste informasjonskanal ut mot verden.