Filmer som flyr

Filmer som flyr

Hva har en stutt-tjukk koreaner, to energiske brødre fra Bergen i revekostyme og Harlem Shake til felles?  Ikke mye. Ikke annet enn at de alle har blitt YouTube-hits.

Høy troverdighet, lave kostnader, stor rekkevidde og ikke minst effektivt. Dette er stikkord som enkelt forklarer hvorfor film i sosiale medier er spådd til å bli en av trendene i 2014. Men hvilke filmer er det som skal fylle newsfeeden din det neste året?

Å nevne film i sammenheng med sosiale medier utløser for de fleste selskapen våte drømmer om å lage den neste reven. Med mindre bedriften din livnærer seg på sangpedagoger eller dansetimer vil jeg gjerne foreslå noen andre grep for å få filmen til å fly.

Den gøyale
En mulig vinkling er den gøyale. Det er ingen tvil om at morsomme videoer og bilder som får deg til å le eller grine har kraften til å sette igang følelser, som igjen skaper handlinger. Innhold som underholder, engasjerer, overrasker eller inspirerer får deg til å ville se og dele det om og om igjen.

Husk imidlertid å gjøre det relevant for produktet eller tjenesten du tilbyr. Følgerne dine på Facebook eller Instagram følger deg fordi de er interesserte i bedriften din, merkevaren og det du kan gi dem. Hvis de først skal dele noe innhold fra deg, hvorfor ikke la dem dele noe som også gir deg verdi?

Det beste eksemplet på gøyale filmer som også er relevante for produktet er etter min mening Blendtecs etter hvert legendariske miniserie «Will it blend» som på en enkel, men svært effektiv måte viser hvor god blenderen deres er:

Den intellektuelle
En annen vinkling kan være den intellektuelle. Med dette mener jeg innhold som får deg til å føle deg opplyst og inspirert i form av leksjoner, råd eller noe som utfordrer folk til å tenke.

Ved å dele kunnskap om det du er god på, og som målgruppen er interessert i å lære, vil publikum kunne føle seg smartere. Dette trigger lysten til å dele sin nye visdom med vennene sine i sosiale medier.

En typisk kommentar til dette vil være «Mhm, var det ikke det jeg sa» eller «Dette er noe alle burde vite» for å vise at dette selvsagt er informasjon han eller hun sitter inne med fra før av. De har bare ikke rukket å dele det med deg før nå.

Et eksempel på denne typen film er hotellkjeden Holiday Inn Express sin smarte «How to Pack a Suitcase Efficiently» som bygger opp under kjedens filosofi som er «Stay Smart»:

Den personlige
Min favoritt er den personlige vinklingen. Dette er filmer som forteller historier og skaper karakterer ved å snakke til publikum på et personlig nivå.

Denne typen innhold skaper også emosjonelt engasjement som styrker følelsene for produktet eller merkevaren du forsøker å selge. Her kan man igjen minne seg på at de som følger deg på Facebook er interesserte i å bli bedre kjent med deg. La dem!

Let etter de gode historiene -  de finnes! La menneskene bak bedriftslogoen komme frem i lyset og dele sine erfaringer med produktet, selskapet eller tjenesten du forsøker å selge. Et ansikt, en god historie og den rette musikken for å sette stemningen, har større evne til å skape varig inntrykk og bygge sterke relasjoner med publikum enn det ørtende bildet av det siste produktet du har fått inn.

Et godt eksempel på denne typen filmer er co-brandingen med designeren Diane Von Furstenberg og Google. Her tar designeren deg med bak teppet på visningen av sin vårkolleksjon ved hjelp av Google Glasses under New York Fashion Week:

 

[Foto: Flickr | Creative commons 2.0 by AngryJulieMonday]

Om skribenten

Marianne er tilknyttet avdeling for markedskommunikasjon med fokus på Markeds-PR. Marianne skrev diplomoppgave ved Handelshøyskolen BI om hvordan bedrifter kan bruke mobilapplikasjoner i sin markedskommunikasjon. Hun har ved siden av studiene jobbet for kommunikasjonsavdelingene til BI og Schneider Electric. Marianne har også ledet et studentutvalg som produserte film til bruk i sosiale medier for å fronte skolens studentorganisasjon.