SXSW: Gambit rapporterer fra verdens største digitalmesse

SXSW: Gambit rapporterer fra verdens største digitalmesse

Denne helgen startet årets digitale høydepunkt SXSW interactive i Austin, Texas. Har du aldri hørt om SXSWi? Gambit har tatt turen til festivalen som skaper, samler og sprer digitale trender.


For de fleste i Europa er den interaktive festivalen South by Southwest Interactive (SXSWi) ukjent. Det er kanskje ikke så rart, siden den foregår på andre siden av jorden, og har eksistert i skyggen av sin navnebror – musikkfestivalen.

I løpet av de siste årene har det skjedd en spennende utvikling. Flere vellykkede tjenester har blitt lansert i løpet av festivalen, deriblant Twitter, Gowalla og FourSquare. Festivalen tiltrekker seg nå gründere, eksperter og ledende bedrifter innen digitale tjenester og innovasjon. Selskaper som Facebook, Nokia, HP, Microsoft og Google er til stede, holder foredrag og deltar i paneldebatter. Nivået på foredragsholdere er også i verdensklasse, med kjente personer som Al Gore, Sean Parker og Guy Kawasaki.

Sammensmeltingen av de beste i bransjen gjør Austin til verdens digitale sentrum og en viktig arena for alle som jobber med digital kommunikasjon og teknologi. Derfor har vi, Ole Emil og Leonard blitt sendt til Austin for å se, lære og la oss inspirere av beste praksis og nye trender.

Vi er nå på dag fire av festivalen, og så langt har inntrykkene vært mange. Vi har sett over 20 foredrag, med alt fra Amber Case, en anerkjent sosialantropolog, til psykologen David Houge. Felles for foredragene deres var refleksjoner rundt den økende kompleksiteten i den digitale verden. Teknologien har utviklet seg og modnet, og handler mer om brukervennlighet enn funksjonalitet.

Dette stiller også krav til oss som kommunikatører. Når både brukervennlighet og teknologi er på plass, må publikum få vite om mulighetene, og forstå hvordan og hvorfor de skal benytte seg av den. Dette er viktige ingredienser for suksess.

De nye trendene stiller igjen nye krav til selskap og deres ledere, og spesielt i kompetansebedrifter. Områder som HR og strukturkapital krever nye metoder og beste praksis. Dette er også blitt tatt opp i paneldebatter og foredrag, og ser ut til å være et av årets viktigste tema.

Det har også vært et økt fokus på neste generasjon lokasjonstjenester (ambient awareness), som forteller deg hvem som er i nærheten via din smarttelefon og om dere for eksempel har felles venner eller interesser. Eller som et markedsføringsverktøy der man sender kontekstuelle meldinger, skreddersydd til ditt kjøpsmønster eller interesser, når du beveger deg rundt i byen eller på vei inn i en butikk.

Nye tjenester på dette området er blant andre Highlight, Gauss, Glancer og Banjo, som alle er tilgjengelig i Apples App Store. Denne teknologien er helt fersk, og det blir spennende å se hvordan den blir tatt i bruk, både kommersielt og kommunikativt.

Inntrykkene er mange, og intensiteten er høy. Absorbering av trender er krevende, men man får mengder av verdifull innsikt fra tankeledende forskning og praksis, som gir nye perspektiver og faglig fundament.

Den kommende uken vil vi gå nærmere inn på trender og opplevelser fra årets SXSWi og kan melde om at vi allerede har fått med oss spennende nyheter, trender og retninger. Vi kommer også til å gjøre et dypere dykk på vårt digitale frokostseminar den 21. mars (meld dere på her).

Har du spørsmål eller kommentarer? Still disse i kommentarfeltet under:

Om skribenten

Leonard er tilknyttet markedsavdelingen, med fokus på digital PR og sosiale medier. Han er tidligere fagkonsulent ved Norsk samfunnsvitenskaplige datatjeneste AS, systemadministrator ved Friundervisningen i Bergen og klasseforstander i Sjøforsvaret. Leonard har også vært leder av Velferdstinget i Bergen og medlem av Kulturstyret i Bergen. Han har bred IKT-utdannelse fra Universitetet i Bergen.