Gjesteinnlegg: Usexy bistand blir født på ny

Gjesteinnlegg: Usexy bistand blir født på ny

I dag slipper vi til vår første gjesteblogger på Tankestue. Vi har hatt den glede av å jobbe tett med Marit Hverven i Norad i høst. Her forteller hun litt om hva vi fant på sammen.

Kvalitetssikring. Rådgivning. Evaluering. Tilskudd. Dette er fire av Norads arbeidsoppgaver. Den femte er å kommunisere hvorfor, hvor og hvordan norsk bistand brukes. Vi skal nå hele den norske befolkningen. Til det bruker vi ulike informasjonstiltak.

I høst valgte vi å satse spesielt på å nå ungdom. Det gjorde vi gjennom en større kampanje – hvor vi oppfordret folk til å «Bli født på ny» og delta i kunnskapskonkurransen «NM i bistand». Førstnevnte ble kåret til «Årets beste kampanje/aktivitet» under Social Media Awards, i februar.

Å lære gjennom å erfare
«Bli født på ny» var tenkt som en inngangsport til «NM i bistand», men viste seg også å kunne stå på egne bein.

På gjenfodt.no oppfordrer vi folk til å sjansen på å bli født på ny – for å se hvordan livet deres kunne blitt dersom de ble født i et av de landene Norge samarbeider med om bistand. De som griper muligheten, får en helt ny tidslinje – à la Facebook. Hver tidslinje viser statusoppdageringer fra ditt nye alter ego, i tillegg til bilder, statistikk, musikkvideoer og lenker til ulike bistandsnyheter og -prosjekter.

Skissene til det som er blitt nettsiden gjenfodt.no er en årsak til at vi valgte akkurat dette anbudet, da denne delen av kampanjen bidrar til å spre informasjon – og kunnskap – om norsk bistand, også til dem ikke hadde lyst til å gi seg i kast med 100 spørsmål i konkurransen.

«Bli født på ny» ble annonsert på Facebook i kampanjeperioden. Av de som besøkte nettsiden i kampanjeperioden på ti uker, valgte hele 85 prosent sjansen på å bli født på ny. 1 av 5 valgte også å dele sin nye tidslinje på sosiale medier. En av disse var kronprins Haakon som skrev følgende på kronprinsparets Facebook-side:

-Norads gjenfødt-kampanje kan være en fin måte å lære mer om hvordan folk lever i andre land.

Skjermdump fra Kronprinsparets facebookside

H.K.H Kronprins Haakon deltar som “Haakon Chounan fra Haiti” på gjenfodt.no.

Gode tilbakemeldinger
I februar vant vi altså pris for «Bli født på ny». Det var fantastisk gøy. Juryen kom med følgende begrunnelse:

«Vinneren av beste kampanje/aktivitet 2012 går til en kampanje som tok i bruk sosiale mekanismer på en nytenkende og effektiv måte. Kampanjen som gikk høsten 2012 lot brukerne få en helt unik tidslinje. Komplisert bistandskunnskap ble gjort tilgjengelig gjennom personlige statusoppdateringer på en tidslinje som kunne vært din, og i løpet av 10 uker fikk flere enn 90.000 nordmenn se sin nye tidslinje».

Å vinne er en anerkjennelse. Vi er mange som har lagt ned mye tid og krefter i kampanjen, både i Norad og selvsagt hos våre samarbeidspartnere Gambit Hill+Knowlton Strategies og Dekode, som har utarbeidet kampanjen i samarbeid med oss.

Men prisen er først og fremst pynten på kransekaka. For den viktigste anerkjennelsen kom i det mørkeste november. Vi hadde lagt en lang kampanjeperiode bak oss. I løpet av denne perioden hadde vi fått 12.000 nye følgere på Facebook, nesten 21.000 hadde registrert seg i konkurransen «NM i bistand» og mange hadde brukt 140 tegn på å fortelle at de har deltatt eller tatt sjansen på å bli født på ny. Men det er først når beskrivelsene finalistene – klasser på videregående skole – har skrevet for å presentere seg selv før finalen, ramler inn i e-posten at jubelen kan slippes løs. Vi har nådd målet; nådd ut. Vi lar klassene få lov til å fortelle selv:

«Konkurransen ble en sentral del av faget». «Alle i klassen har jobbet beinhardt for å tilegne seg så mye kunnskap som mulig». «Det gikk så vidt et friminutt uten at klassen satt på Norad sine sider og hadde heftige diskusjoner om bistand». «Videre ble vi enige med kontaktlæreren vår om å bruke klassens time til NM i bistand».

«Gjennom arbeidet med å få mest mulig poeng, har vi måttet komme med gode grunner til at andre skulle ta seg tid til å lese seg opp på bistand, og dette har ført til at vi har lært veldig mye og satt oss skikkelig inn i de forskjellige temaene». «Etter et besøk fra ungdomsskolen, så hadde vi rekruttert elever derifra også». «Vi ønsker å vinne fordi denne konkurransen har vært utrolig lærerik, og vi har fått mye større innsikt i norsk bistand».

Her kan du følge klassen som vant på sin tur til Tanzania: http://tanzibar.wordpress.com/

 Økt kunnskap
Målet med «NM i bistand» og «Bli født på ny» var å øke kunnskapen om norsk bistand i befolkningen. Vi ønsket også at folk skulle få større kjennskap til Norad – og spesielt norad.no, hvor vi har mye god informasjon lett tilgjengelig.

I en undersøkelse Norstat gjennomførte for Norad etter kampanjen sier nesten halvparten av de spurte under 30 år at de kjenner til eller har hørt om Norad. Ved forrige måling svarte kun en tredjedel det samme.

Og «Bli født på ny» nådde flere enn ungdom. Mens 13 prosent av de spurte under 30 år svarte at de hadde hørt om eller lagt merke til «Bli født på ny», svarte 14 prosent i alderen 30-39 år det samme.

Til nå er nærmere 100.000 blitt født på ny. De som ennå ikke har tatt sjansen, har fortsatt muligheten. Bli født på ny via gjenfodt.no.

 

[Foto: Eirik Urke for socialmediadays]

Blogginnlegget ble første gang publisert på bloggen ialloffentlighet.no

 

Gjesteskribent

Rådgiver i kommunikasjonsavdelingen i Norad.