Hjelp vi sponser! - i gode og onde dager…

Hjelp vi sponser! – i gode og onde dager…

Hva gjør du når den du sponser flopper eller driter seg ut? Hvordan håndtere oppførsel langt over toleransegrensa, og ikke minst vite hvor grensa går? Sponsing kan være risikosport for dem som ikke er forberedt.

Å være sponsor skal bidra til å styrke bedriftens verdier og synlighet. I gode sponsorsamarbeid oppstår det synergier mellom partene som gjør at begge kommer styrket ut av det.

Sponsing innebærer samtidig risiko. Det var helt sikkert enklere å sponse hopplandslaget når de tok medaljer, enn det var når medaljevinneren havnet på glattcelle. Det er åpenbart bedre å være Northug-sponsor når han åpner barneskirenn i Orkdal, enn det er når han kjører i fylla. Og i sykkelsporten har flere de siste årene fått kjenne på utfordringene som oppstår når tidligere utøvere viste seg å ha hånda i medisinskapet.

Alle som sponser bør være forberedt på at slike samarbeid skal fungere i gode og onde dager. La denne påminnelsen være en god anledning til å oppdatere bedriftens beredskap ved å stille dere spørsmålet:

Hva ville vi gjort om et av våre sponsorater ble involvert i en negativ sak?

GAMBITS SPORTSDEBATT: Hvem vant vinteren sportslig og kommersielt?

Gambit har satt opp en helt kort og enkel sjekkliste som kan gjøre dere bedre i stand til å håndtere en sak der en samarbeidspartner havner i problemer. Det dreier seg først og fremst om å være godt forberedt hvis noe skjer:

Sponsorberedskap – en sjekkliste

  1. Hvor går grensa for akseptabel oppførsel?
      • Hva tolererer vi ikke fra de vi sponser, og er det eksplisitt nedfelt i kontrakten?
      • Er uakseptable handlinger konkretisert, eller er det generelle bestemmelser som regulerer hva som ikke tolereres?

     

  2. Er vi forberedt?
      • Har vi planer for hva vi skal gjøre hvis noen av våre sponsorater går over grensa?

     

  3. Vet vi hva vi skal si – og hvem som skal si det?
      • Har vi utkast til, eller planer for hva dere eventuelt ville sagt hvis dere får spørsmål fra media?
      • Har vi talspersoner som er forberedt til å snakke om samarbeidet?
      • Har vi planer hvordan vi skal håndtere saken i sosiale medier?
      • Har vi tanke om hvilke spørsmål som kan komme til å bli stilt?

     

  4. Vet vi hva vi gjør når vi ikke har sikker kunnskap?
      • Hvordan forholder vi oss til mistanker, rykter og påstander?
      • Hva gjør vi når det ikke er konkrete beviser eller innrømmelser?

     

  5. Er verdiene våre satt på prøve?
      1. Er sponsoratet godt nok forankret internt?
      2. Har vi bedriftsverdier som støtter opp under beslutningene og uttalelsene?
      3. Hvordan skal vi synliggjøre disse i kommunikasjonen?

     

Forutsetningene for kommunikasjon endres raskt. Publikum er mer interaktive enn noen gang, og den økende hastigheten sanntid øker presset på bedriftene, som må være klare til å reagere på få minutter.

Gjort på riktig måte kan det være en unik mulighet til å vise hva bedriften står for, selv om et sponsorat har gått over grensa og satt bedriftens omdømme på spill. Men krever at man er tilstrekkelig godt forberedt.

I Norge investeres det over 4 mrd i sponsing hvert år, med mulig effekt på blant annet merkevare, omdømme, salg og ansattes stolthet. Samtidig stilles det stadig sterkere krav til avkastning på hver krone som investeres og måten det gjøres på.

Har din bedrift gjort det som skal til for å sikre investeringen, i gode og onde dager?

 

Bak teksten står Andreas Tinglum og Anders Hall Grøterud.

Andreas Tinglum er leder av Gambit H+Ks krisegruppe. Han bistår virksomheter med utarbeidelse av kriseplaner, øvelser og trening og støtter dem i håndtering av vanskelige saker.

Anders Hall Grøterud er leder av Gambit H+Ks faggruppe i sports marketing & public health. Han jobber med strategi og aktivering av sponsing innen sport, kultur og utdanning og hjelper virksomheter med å få maksimalt ut av sponsorsamarbeidene sine.

Om skribenten

Anders Hall Grøterud er leder av fagområdet Sports Marketing & Sponsorships i Gambit H+K. Han har hovedfag i idrettspsykologi fra Norges idrettshøgskole og bakgrunn som landslagstrener i triathlon. Han har vært informasjonsdirektør i SATS og leder av kampen mot moms på trening. Anders har journalisterfaring fra Aftenposten, Dagbladet og VG og har skrevet boken «Sporty business» sammen med Geir Jordet. På fritiden er han lærer i ved Barratt Dues Musikkinstitutt og glad i surfski-padling.