Hvor mange nettjournalister kjenner du?

Hvor mange nettjournalister kjenner du?

Nettavisene bør være førstevalget, ikke sistevalget, for kommunikasjonsrådgivere som ønsker å nå igjennom til det norske folk.

I 2013 kjenner jeg mange kommunikasjonsfolk som synes et oppslag på Dagsrevyen eller TV2-nyhetene er den største PR-suksessen de kan oppnå. En dobbeltside i Aftenposten eller VG på papir er heller ikke verst, og gode planer for å få saker på trykk i lokalavisene kan skaffe deg Gullkorn.

Men veldig, veldig sjelden har jeg hørt en kommunikasjonsrådgiver si at de store nettavisene er førstevalget hvis de sitter på en god sak. Enda sjeldnere er planene for å slippe nyheten via Facebook først, eller for å lage innhold som er ekstremt delbart i sosiale medier.

De holdningene bør endre seg. For hvis du virkelig ønsker å komme med i nyhetssyklusen til det norske folk – særlig alle oss under 45 – er det nettet som gjelder.

Facebook-avhengigheten vokser
TNS Gallup har nettopp sluppet sin nye “Social Media Tracker”. Undersøkelsen ser på de sosiale medienes posisjon i folks hverdag. Vel så interessant er at undersøkelsen også bekrefter nettmedienes sterke posisjon i befolkningen.

På spørsmålet “hvilke av de følgende medier synes du er viktigst å følge med på for å holde deg oppdatert på nyheter?”, svarer 88 prosent av 15-29-åringene at nettavisene er viktigst. For aldersgruppen 30-45 år svarer 79 prosent det samme. For TV er svarene henholdsvis 63 og 61 prosent. For de litt eldre er TV viktigste kanal, men også for gruppen 46-59 år er nettet nest viktigste kanal for nyheter.

Facebook er også blitt en viktig kilde til oppdatering på nyheter, særlig for de yngre. Faktisk er Facebook tredje viktigste kanal for nyheter for gruppen 15-29 år, godt foran radio, papiravis eller Twitter. Og hvis de kom på nett etter en uke uten internett (skrekk og gru!), ville 45 prosent av dem sjekket Facebook aller først. De eldre ville dukket rett ned i eposten sin.

Digital PR er smart PR
Bildet nyanseres noe når TNS Gallup spør hvor man synes man blir best informert om riksnyheter eller lokale nyheter. For også unge nordmenn oppgir at TV er den kilden de helst stoler på for riksdekkende nyheter, mens nettet, lokale papiraviser og Facebook er de viktigste kildene for lokale nyheter.

Hvis innholdet ditt ikke finnes på nett, kan det verken googles, retweetes eller deles på Facebook. TV-innholdet er allerede godt tilgjengelig digitalt, mens en dobbeltside i VG generelt er lite delbar. Konklusjonen for kommunikasjonsbransjen er dermed denne: Skal du berøre nordmenn under 45, bør din neste bestevenn være en nettjournalist.

Hva mener du?

Innlegget ble første gang publisert på prprat.no.

[Foto: Flickr | Creative commons 2.0 by Rd. Vortex]

Om skribenten

Ingeborg er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon, med fokus på digital kommunikasjon, strategiutvikling og sosiale medier. Hun har tidligere jobbet som Research Manager i Isobar og rådgiver i Sermo Consulting, og er en av Norges mest brukte foredragsholdere innen sosiale medier og digital kommunikasjon. Ingeborg har bakgrunn som journalist og har undervist på Institutt for Journalistikk i Fredrikstaad samt jobbet i Sandefjords Blad og Avisa Nordland.