Hvorfor lykkes du ikke med digital employer branding?

Hvorfor lykkes du ikke med digital employer branding?

Hvis din bedrift satser på employer branding i digitale kanaler har jeg én god og én dårlig nyhet til deg. Vi begynner med den dårlige.

HR-avdelinger i det ganske land har for lengst fått øynene opp for «the war for talent», eller «kampen om de beste hodene» som vi gjerne sier her på berget. Begreper som employer branding, Employer Value Proposition og Talent Management har fått et solid fotfeste i strategidokumentene, budsjettene og stillingsbeskrivelsene. Tilsynelatende arbeides det mye med arbeidsgiverprofilering i norske virksomheter. Likevel uteblir resultatene for mange. Når vi synes å gjøre det så bra, hvorfor gjør vi det ikke bedre?

Kampen om de beste hodene kjempes i stor grad digitalt. Digitale verktøy som spiller på lag med hvordan kandidatene møter bedriften ansikt til ansikt er nøkkelen til å lykkes i talentjakten. Og det er her mange bedrifter gjør for lite eller feilprioriterer. For digitale og sosiale medier er ingen quick-fix.

Å ha en Facebook-side er ikke det samme som å bedrive målrettet rekruttering med Facebook som verktøy. Å betale for en alumnifane på LinkedIn sørger ikke alene for meningsfylt kontakt med tidligere ansatte. Og selv om et Instagram-bilde kan si mer enn en sytten tusen kroners-kronikk, er det ikke noe som oppstår og går viralt helt av seg selv.

Vi har satt mål for employer branding-arbeidet. Nå må det gjennomføres. For selv om digitale kanaler kan virke enkle, effektive og raske, krever de fremdeles arbeid. Digitale kanaler og sosiale medier er verktøy som kan hjelpe bedriften i rekruttering og arbeidsgiverprofilering.

Investerer du i en aldri så fancy elektrisk drill må du fremdeles ta målebånd, blyant og nevene fatt. Og du må sette av tiden det tar å skru sammen den fordømte Billy-hyllen. Så før du investerer i et nytt system, en ny bedriftsside eller finner på en ny emneknagg, gjør følgende:

  1. Lag en konkret handlingsplan for arbeidet med dette verktøyet.
  2. Sett målbare mål for hva som skal oppnås, innen når.
  3. Sett av tid til å gjøre jobben. 140 gjennomtenkte tegn som virker kan fort ta et par timer.
  4. Alloker nok ressurser og gi arbeidet med digitale kanaler prioritet. Å få godkjent et Instagram-bilde fra høyeste hold bør ikke ta tre uker.
  5. Vær aktiv! Ta dere tid til å bli kjent med både verktøyet og menneskene dere møter i digitale kanaler. Gi dem tid og oppmerksomhet. Det er de som gjør sosiale medier effektive.
  6. Begynn med én kanal og behersk den, før dere begynner med en ny.

Dét er den dårlige nyheten. Digitale verktøy fritar oss ikke fra å tenke, ei heller fra å jobbe. Suksess er i digitale kanaler som alle andre steder, kledd i overall og kamuflert som hardt arbeid.

Den gode nyheten er at det virker.