Hvorfor vil ingen selge noe til mora mi på nettet?

Hvorfor vil ingen selge noe til mora mi på nettet?

Jeg har vært digital kommunikasjonsrådgiver i flere år. Mye har forandret seg – ikke minst har selskaper gått fra holdningen «hva søren er Facebook?» til «selvsagt må vi på Facebook!» (og det er ikke gitt at den siste holdningen er bedre enn den første).

Men én myte har vist seg utrolig seiglivet: Ideen om at internett er noe vi må bruke når vi skal forholde oss til yngre målgrupper, men ikke ellers.

Joda, selvsagt må vi tenke digitalt for å kommunisere med ungdom av 2012. Men vi må også bruke nettet for å kommunisere med de voksne i 2012. Og ikke minst med de godt voksne.

Gruppa over 60 har en tydelig digital atferd. Det har mange virksomheter glemt. Derfor er det her et av de største potensialene for smartere digital kommunikasjon ligger de nærmeste fem årene. Og om du skulle være i tvil:

Her er fem grunner til at nett + senior = sant:

1) De er mange

Ved inngangen til 2012 utgjorde folk over 60 år 21 prosent av den norske befolkningen, ifølge Statistisk sentralbyrå. Altså er mer enn en av fem nordmenn over 60 år. Og flere skal de bli:

 

Bildet over viser befolkningssetningen i 1950, i 2002 og den antakelige miksen av nordmenn i 2050. Andelen eldre blir stadig større. Det skyldes ikke bare at norske eldre er uforskammet spreke og vitale og lever lenge, men selvsagt også at vi ikke føder forferdelig mange barn – men uansett: De over 60 er mer enn en femtedel av befolkningen i dag, og vil bli en enda større gruppe i årene som kommer.

 

2)De har mye penger

Jeg er 33 år. Kjernemålgruppa for kommunikasjon på nett, ifølge de fleste. Ifølge SSB har min alderskohort en nettoformue på -590.800 kroner. Minus en halv million, altså.

Hva med 1.143.900 i stedet? Det er beløpet den gjennomsnittlige nettoformuen i gruppa 67-79 år sitter på. Kjøpekraftmessig slår seniorene min målgruppe ned i støvlene. Det er altså mye lurere å prøve å selge noe til mora mi enn meg, særlig noe dyrt – sannsynligheten for at hun har råd til å kjøpe det, er mye større enn at JEG har det.

”Men de bruker jo ikke pengene sine?” er det mange som innbiller seg. Vel, det er bare tull, og det bringer meg til punkt 3:

 

3) De over 60 er ikke gamle

Når jeg sier ”gammel dame”, er det forhåpentligvis ikke mora mi på snart 62 du tenker på. For hvis vi er ute og handler klær sammen, kan du banne på at hun på et eller annet tidspunkt kommer ut av prøverommet og spør: ”Du synes ikke det får meg til å se litt kjerring ut, da?”. Hvis det er én ting mamma ikke tenker på seg selv som, er det gammel.

Og hun er ikke alene. Institutt for Fremtidsforskning i Danmark kaller dem ”de unge eldre”. De vil reise, de vil oppleve, og de har både penger og helse til det. Mange er like spreke som da de var i 20-årene – men de har altså mye fetere lommebok. Det blir business av sånt.

 

4) De har brukt internett lenge

Jeg har brukt nettet lenge – faktisk mer enn halve livet mitt. Så det er helt naturlig at jeg bruker nettet til alt.

Men hvem andre enn jeg har brukt nett like lenge? Pappa!

Han har hatt PC hjemme siden 1988. Han har brukt internett like lenge som jeg – altså i 16 år omtrent. Og han bruker det omtrent like mye som jeg. Faren min er ganske typisk, hvis vi skal tro Consumer Commerce Barometer:

  •  64% av europeere over 55 år bruker nettet til å researche varer før de kjøper
  • 54% gjør også kjøp på nett.

I Norge er andelen sannsynligvis høyere, ettersom nettbruken er høyere her enn lenger sør i Europa. Og mens det var  26% av de over 66 i Norge som brukte nettbank i 2008, foretrekker mer enn halvparten av pensjonistene nettbank i dag.

Pappa går av med pensjon om tre år. Da kommer han ikke til å bli en gammel mann som løser kryssord i gyngestolen ved vinduet sitt. Det kan godt være han sitter borte ved vinduet,  men da blir det sikkert i en eller annen dyr designstol mamma har kjøpt. På nettet. Og han løser kanskje sudoku – men på iPad. 10% av gruppa over 60 i Norge har tilgang til nettbrett, og 13% laster ned apper til smarttelefon ifølge TNS Gallups InterBuss-undersøkelser.

 

5)De er stadig mer sosiale

Eldre nettbrukere tilbringer stadig mer tid i sosiale medier. Ifølge SSB og analysehuset Nielsen er det bare å forberede seg på sosiale seniorer:

  • 55-64 år: 28% i sosiale medier
  • 65-74 år: 13 % i sosiale medier

Dette øker i takt med utbredelsen av smarttelefoner. Mer enn dobbelt så mange på 55+ brukte sosiale medier på mobilen i 2011 som i 2010 (i USA). I Norge er 90 % av alle telefoner som selges, en smarttelefon – og Facebook er Norges mest brukte app.

Pappa er ikke på Facebook. Men det betyr ikke at han er upåvirket av sosiale medier: Da sameiet deres skulle investere i snøfreser nå i høst, hadde de egentlig bestemt seg for modell. Men da de googlet freseren og fant noen brukeranmeldelser som advarte mot å kjøpe den, endte de med en helt annen modell. Andre «vanlige folks» erfaringer delt på nettet har altså konsekvenser for kjøpsatferd også i de eldre målgruppene.

 

Det er du som taper

Så jo da, selvsagt skal du tenke på internett hvis du skal kommunisere med ungdom. Men du gjør deg selv en bjørnetjeneste  hvis det er den eneste gruppen du prioriterer. Prisen blir at de sosiale seniorene går til leverandører som kommuniserer med dem på deres egne premisser – via nettet.

 

[Foto: Creative commons 2.0 by AMarill]

Om skribenten

Ingeborg er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon, med fokus på digital kommunikasjon, strategiutvikling og sosiale medier. Hun har tidligere jobbet som Research Manager i Isobar og rådgiver i Sermo Consulting, og er en av Norges mest brukte foredragsholdere innen sosiale medier og digital kommunikasjon. Ingeborg har bakgrunn som journalist og har undervist på Institutt for Journalistikk i Fredrikstaad samt jobbet i Sandefjords Blad og Avisa Nordland.

  • http://twitter.com/kariosterud Kari Østerud

    Veldig bra kommentert! Fortsatt er det myter, og ikke fakta som i stor grad som preger våre oppftaninger av eldre

  • http://twitter.com/jorgenhelland Jørgen T. Helland

    Helt enig! Det virker som om mange virksomheter behandler internett som «noe for ungdommen».

    Men jeg tror det er en del barrierer på begge sider. En av de viktigste er tillit til digitale flater som arena for handel. Spam, nigeriabrev, «sagt på Facebook» og alle disse andre tingene som ofte dukker opp i tradisjonelle medier (som tross alt er «eldres» foretrukne informasjonskanaler) er ofte skrudd sammen rundt negative opplevelser.

    Godt innlegg!

  • Astrid Krohn

    Jeg er i målgruppa og leser dette…på pad! Takk Ingeborg.

  • VamPus

    Det er ikke lenge siden en lokalavis begrunnet sine dårlige hjemmesider på et møte i Redaktørforeningen med at «de unge finner jo frem uansett og de eldre leser ikke på nett».

    Fremtidsrettet….