Hvorfor vokser PR-bransjen?

Hvorfor vokser PR-bransjen?

Norsk PR-bransje omsetter nå for en halv milliard kroner. De 20 største byråene vokste med ti prosent i snitt i fjor. Hva er årsaken til dette – og hvorfor kommer beløpet til å doble seg til en milliard innen få år?

PR-bransjen er blitt en moden industri i Norge. I følge KOMM, vår bransjeorganisasjon for sertifiserte kommunikasjonsbyråer, vil veksten fortsette. De mest offensive ser en dobling av PR-markedet frem mot 2016. Jeg vil ikke legge hodet på blokken i forhold til dette tallet, men det er ingen dårlig hypotese. Så til tross for at enkelte samfunnsdebattanter og utenforstående med jevne mellomrom stiller spørsmål ved vår berettigelse, synes det som om kundene i hvert fall opplever å ha utbytte av samspillet med bransjen vår.

Dersom man går analytisk til verks og ikke bare angriper kommunikasjonsbransjen ut fra en ideologisk eller opportunistisk agenda, følger bransjeveksten logisk ut fra tre helt sentrale faktorer:

Megatrenden: Kommunikasjon er viktigere enn før
Kommunikasjon er blitt altovergripende. Utviklingen har ført til en oppbygging internt i virksomhetene. Antallet informasjonssjefer og kommunikasjonsavdelinger i offentlig og privat sektor er mangedoblet på få år. Bare i fjor kom det ca. 200 nye informasjonsrådgivere på lønningslisten i offentlig sektor. Det stopper nok ikke der.

Bedrifter, personer og offentlig sektor må hele tiden forstå kontekst. Om noe bør kommenteres, hva man eventuelt skal si – og i så fall hvor og hvordan. Timing er ofte avgjørende. Likeså i hvilken kontekst og med hvilken tone et budskap kommer frem. Jens Stoltenberg ble Statsmann med stor S etter 22. juli i fjor. Alle har berømmet hans kommunikative evner i den situasjonen. Men hvordan skal han kommunisere og uttale seg fremover i kjølvannet av den kritiske kommisjonsrapporten? Det er vel ingen som tror at det overlates til tilfeldighetene?

Ingen kan lenger ignorere behovet for kommunikasjonskompetanse. Dette skaper grunnlaget for et større marked. I motsetning til da pionérene i bransjen kanskje måtte lære opp kjøperne, er markedet nå betydelig profesjonalisert. Kundene vet hva de vil ha. Og hvorfor.

Den totale transparens
Det du sier risikerer å bli eksponert. Det du skriver i en mail kan havne på nettet. Hemmelige rapporter legges ut på Wikileaks. Vi er nær noe jeg vil beskrive som «den totale transparens» – skapt av Internett og distribuert gjennom Facebook og Twitter. Utviklingen har skapt nye utfordringer gjennom at nesten alt blir synlig.

En slik samfunnsutvikling øker behovet for god kompetanse om PR og kommunikasjon. Nye trender skaper nye behov. Verre er det ikke.

En plass ved bordet
Dette er trenden som vil forsterke veksten og viktigheten av vår industri. I vårt eget byrånettverk bruker vi begrepet «The Fifth Seat» som beskrivelse av kommunikasjonsrådgiverens rolle i organisasjonen når viktige hendelser skal håndteres. Ingen stiller spørsmål ved fire andre rådgiver-disipliner som ofte trekkes inn når det står på: Juristene, management-konsulentene, meglerhusene og revisorene.

Nå er det gjort plass til enda en stol ved bordet. Denne femte stolen tilhører kommunikasjonseksperten. I skikkelsen til en ansatt kommunikasjonssjef, en ekstern kommunikasjonsrådgiver – eller begge disse sammen.

En plass ved bordet er ikke noe man får ut av godhet fra de andre. Det er fordi det er strategisk viktig å ha med kommunikasjonsperspektivet. Glemmer man det, kan kanskje en kritisk avtale gå i vasken fordi man har undervurdert sprengkraften i en sak; politisk, publikumsmessig eller i en mediekontekst. Eller kanskje fordi man i uvitende arroganse håpet at ingen ville bry seg med dette …

Beslutningstakere i alle typer virksomheter trenger råd om når informasjon kan gå ut, hvem som skal bære budskapet, hva man bør si – eller om noe skal sies i det hele tatt. Det kan høres enkelt ut. Men når mye står på spill vil de klokeste gjerne høre på erfarne råd. Jeg tror ikke det kommer til å gå av moten med det første.

[Innlegget ble første gang publisert i Dagens Næringsliv 12.09.2012]

Om skribenten

Ole Tom er administrerende direktør og byråleder i Gambit H&K. Han har tidligere vært viseadministrerende, og før det ledet han avdelingen for selskapskommunikasjon. Han kom til Gambit H&K fra jobben som kommunikasjonsdirektør i børsnoterte P4 Radio Hele Norge ASA. Før det var han informasjonsdirektør i Telenor Privat og informasjonssjef i Telenor Mobil. Han har også vært næringspolitisk sjef i Bedriftsforbundet, samt programleder for aktualitetsmagasinet "Sytten Tretti" på P4.