Ja, Facebook betyr noe for oss!

Ja, Facebook betyr noe for oss!

07/02/2014 |  by  |  PR-puls  |  , , , ,

Etter flere uker med overskrifter med påstander om at «Facebook er død og begravet blant de unge», «Facebook vil ikke vare evig» eller «Facbook er ikke kult» slår Facebook tilbake på en måte som slår bena under de fleste spådommene om en MySpaceisk død for verdens største sosiale nettverk.

Om du har vært på Facebook den siste uken (og det har du helt sikkert), kan du ikke ha unnlatt å legge merke til de mange Facebook-filmene som dine venner og kjente har postet – og du har nesten garantert laget din egen (hvis ikke bør du gjøre det nå). I forbindelse med tiårsjubilet for Facebook 4. februar i år, ga Facbook alle sine mer enn en milliard brukere muligheten til å vise en autogenerert film som viser våre liv på Facebook. «A look back» kaller de det, og på ett minutt får du og alle du deler filmen med se dine største øyeblikk – det vil si de mest likte (og de første)statusoppdateringene og bildene du har delt.

«Da blir det en jente»
Jeg vet ikke om det var meningen, men når jeg så min egen film – og mine venners filmer – tenker jeg at timingen i forhold til alt snakket om Facebooks død var perfekt. Jeg har sett mange «look-back»filmer, og det jeg ikke ser er reklame og kommersielle budskap. Jeg ser glade mennesker, venner, ektefeller, barn og gode opplevelser og gode kolleger. Og jeg blir rørt. For det filmene viser oss, er at det er det personlige og de nære relasjonene som er det som engasjerer oss. Det er poster som «Da blir det en jente!» (som min lillebror postet etter å ha vært på ultralyd) eller min egen «…I’ve been married to my lovely Berit for 11 years today! <3» som engasjerer oss -  ikke «lik og del».

Det forteller meg også at Facebook, tross irriterende reklame for flatere mage og stadig endrede algoritmer for hva som vises i nyhetsstrømmen min, har blitt en integrert del av våre liv. Det er på Facebook vi deler våre beste – og kanskje også verste – opplevelser. I en travel hverdag er det Facebook som lar oss kjenne at vi fremdeles har kontakt med gamle kolleger (du vet, de vi sier vi skal ta en kaffe med, men får aldri tid til), fettere og kusiner eller gamle og nære venner som nå bor langt borte. Det er her vi først får høre at venner skal gifte seg, få barn, ny jobb eller har mistet moren sin.

Noe av det Facebook har vært ekstremt gode til alle disse årene er å utvikle seg. De siste årene har de til og med begynt å se på hva brukerne ønsker, og jeg har en snikende følelse av at de nå sitter med så mye kunnskap om oss at de vil gi oss det vi ønsker oss før vi egentlig vet det selv. Det lover for spennende tider.

Hva betyr det for oss som kommunikatører? Det betyr at vi ikke kan avskrive Facebook ennå. På ingen måte! Vi må fortsatt ha fingeren på pulsen av verdens største og viktigste sosiale nettverk. Det filmene sier oss er at vi må tenke på engasjerende innhold, og tørre å være emosjonelle og personlige i vår kommunikasjon. Christian Brosstad i Sparebank1 sa det veldig godt på Social Media Days denne uken – «Slutt med produktonani!» og gi folk det de vil ha, ikke det vi ønsker å selge.

Gratulerer med ti år Facebook – jeg gleder meg til de neste ti!

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit