Kan SMS løfte Afrika ut av fattigdom?

Kan SMS løfte Afrika ut av fattigdom?

- Mobiltelefonen spiller samme rolle i utviklingen av Afrika i dag som jernbanen gjorde for 100 år siden. Det er i Afrika vi ser den mest spennende utviklingen av mobil kommunikasjon, mener Toby Shapshak og Gareth Knight.

De to sørafrikanerne jobber med digital kommunikasjon i Johannesburg og holdt et foredrag på SxSW Interactive 2013. De mener behovet for å løse reelle problemer gjør mobilutviklingen i Afrika verd å holde et øye på.

Født av nødvendighet
- Mens mobilutviklere i Vesten drømmer om å skape det neste Angry Birds, drømmer de i Kenya eller Ghana om å selge varene sine til en bedre pris eller skaffe elektrisitet til landsbyen sin. Mange har ikke strøm eller bankkonto. Behovet for å overkomme slike hindringer skaper en masse kreativitet, forklarer de.

Den som innbiller seg at Afrika er et teknologisk underutviklet kontinent, må altså tenke på nytt. Utviklingen tar bare litt andre retninger enn i Vesten ettersom PC-penetrasjonen er lav. Det er flere som har mobiltelefon enn som har elektrisitet. Så utviklingen skjer heller ikke knyttet til strømslukende iPhones eller nettbrett. SMS og MMS er nøkkelen.

Afrikas smarttelefon
- Gode gamle Nokia- og Samsungtelefoner er Afrikas smarttelefoner. De har radio, kan sende sms og koble på internett, man kan ringe med dem – og i tillegg har de lommelykt som kan brukes til å lyse opp etter mørkets frambrudd og batterilevetid som overgår alle nye telefoner. Stort smartere telefoner for Afrika finner du ikke, mener Shapshak.

De færreste afrikanere har en bankkonto, så inntil nylig har kontanter vært den eneste måten å betale på. Men med kontantkort har mobiltelefonen blitt «banken» for folk flest. 80% av verdens pengetransaksjoner på mobil skjer i Øst-Afrika, blant annet gjennom mobiltjenesten M Pesa.
Det er utviklet tjenester som hjelper folk til å hjelpe hverandre og hjelpeorganisasjoner ved krise, tjenester som hjelper bønder til å finne den beste prisen på varene sine og maksimere fortjenesten, løsninger for å organisere løsarbeidere til å tilby sin kompetanse til de riktige kjøperne, muligheter for å lage nettbutikk via MMS og budtjenester med mobil som sikrer leveranse i Lagos innen 45 minutter – betalt via sms.

100 milliarder dollar
Felles for løsningene er at de hjelper folk til å løse praktiske problemer OG tjene penger. Mye av drivkraften er ressurssterke afrikanere som har studert i utlandet men flytter hjem fordi de ser potensial i å utvikle hjemlandet sitt.

- Afrika står nå der Kina står før den økonomiske boomen. Veksten er enorm og potensialet er stort. Å fikse utdanning til folk flest kommer til å bli den neste store utfordringen. Men den som ser bort fra muligheten til å investere i et marked som for øyeblikket representerer 100 milliarder dollar årlig, er blind. Men husk at de fleste afrikaneres første møte med internett skjer på en to tommers skjerm i svart-hvitt. Nyttig = viktig,¨ avslutter Shapshak og Knight.

[Foto: Flickr - Creative Commons 2.0 by CannedTuna]

Om skribenten

Ingeborg er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon, med fokus på digital kommunikasjon, strategiutvikling og sosiale medier. Hun har tidligere jobbet som Research Manager i Isobar og rådgiver i Sermo Consulting, og er en av Norges mest brukte foredragsholdere innen sosiale medier og digital kommunikasjon. Ingeborg har bakgrunn som journalist og har undervist på Institutt for Journalistikk i Fredrikstaad samt jobbet i Sandefjords Blad og Avisa Nordland.