Klar for digitale trender på SXSW interactive 2014

Klar for digitale trender på SXSW interactive 2014

Akkurat nå sitter jeg på flyet vestover. Sammen med min nye kollega Alexander Rustad skal jeg representere Gambit på South by Southwest Interactive (SXSWi) i Austin, Texas. I løpet av fem intensive dager går rundt tusen foredrag, workshops og debatter av stabelen i Texas’ hovedstad. Det er fjerde året på rad Gambit sender noen av sine digitale spesialister til SXSW for å lære og bli inspirert.

De siste ukene har jeg studert programmet for å gjøre meg kjent med alt som tilbys. Etter å ha kommet over sjokket over hvor enormt mye som skjer, fant jeg et system for å velge mellom de mange mulighetene.

Jeg endte opp med velge alle jeg syntes så interessante ut. Deretter valgte jeg vekk de minst interessante av disse igjen. Jeg satt gjerne med 4-5 foredrag som gikk på samme tid, før jeg skrelte det ned til én (eller i noen tilfeller to – sånn i tilfelle).

Noen av de foredragene jeg gleder meg særlig til er:

Selv om jeg har vært mye i Texas (som tidligere utvekslingsstudent), har jeg aldri deltatt på SXSW før. Dette blir spennende – og ikke så lite overveldende heller.

Fra tidligere deltakere har jeg lært et par tips som jeg tar med meg:

1) Gi foredragene maks fem minutter – er det ikke interessant, eller gir noen verdi – stikk! Finn ett annet foredrag. De beste er gjerne de du ramler innom.
2) Unngå å dra på samme foredrag som reisefølget – så får dere med dere dobbelt så mye kunnskap med hjem.
3) Kom tidlig til de mest populære foredragene – blir det fullt stenges dørene
4) Finn wifi-nettene og logg deg på – mobildata koster skjorta!
5) Snakk gjerne med andre deltakere – de kan ha opplevd spennende ting du ikke har fått med deg og
6) Takk ja til alle festene!

Alexander og jeg lover å holde alle hjemme oppdatert underveis – følg oss på Twitter (@gambithk@ckamhaug og @Al3x4nd3rR) og her på Tankestue. Du kan også følge de norske deltakernes tweets og instagrambilder på #sxswno.

Og ikke minst – hold av datoen 21. mars – da inviterer vi til heidundrande digitalt frokostseminar mens jetlaggen fremdeles sitter i kroppen.

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit