Når nyhetene finner oss

Når nyhetene finner oss

Jeg er flynerd og like lidenskapelig opptatt av flybransjen som andre menn på min alder er av fotball.  Da jeg oppdaget Internett på 1990-tallet, åpnet det en helt ny verden for meg. Jeg hadde en foreleser på BI i 1999 som omtalte Internett som «freak heaven», og han hadde helt rett. Uansett hvilken sær interesse du har, finnes det hundrevis eller tusenvis der ute i den lange halen som liker det samme som deg (nevnte jeg at jeg også samler på flysykeposer?). Og jeg oppdaget at jeg ikke var den eneste flynerden i verden.

Måten vi bruker nettet til å tilegne oss informasjon på, har endret seg mye i løpet av de siste tre tiårene.

1990-tallet – surfing
På 1990-tallet surfet vi på «the information super-highway». Vi fant en nettside som hadde informasjon om det vi var interessert i. Ofte kom vi dit via en av de mange portalene med lister over forskjellige nettsider. Det fantes portaler over alle flyselskapene i verden som hadde egne nettsider, lister over fansider for fotballag, lister over nettaviser og så videre. Med dette som utgangspunkt surfet vi videre via hyperlenker til den neste siden. Vi trålet oss gjennom sider som var lenket til hverandre for å finne frem til ny informasjon om det vi var ute etter.

2000-tallet – søk
På 2000-tallet hadde de fleste av oss hoppet av surfebølgen og oppdaget Google og andre søkemotorer. Mens vi tidligere surfet fra hyperlenke til hyperlenke, var store deler av verdens informasjon nå lett gjennom raske søk. Portalene med lister døde ut. Det samme gjorde etter hvert katalogene, og de som hadde brukt mye av sin tid til å samle nettsider innen bransjer og interessefelt, måtte få seg noe annet å gjøre.

2010-tallet – sosiale medier
Nå, på 2010-tallet, har vi igjen fått en ny måte å skaffe oss informasjon på. Gjennom sosiale medier har vi fortalt Facebook og Twitter og alle andre hva det er vi liker og er interessert i. Gjennom de sidene og personene vi følger på Facebook, de kanalene vi abonnerer på på YouTube, de sirklene vi har laget på Google+ og de personene og organisasjonene vi følger på Twitter, har vi bygget vår egen lille private søkemotor som gir oss det vi er interessert i. Relevant informasjon finner i stadig større grad oss – vi trenger ikke lete etter den. Jeg trenger ikke lenger gå til flightglobal.com og surfe meg videre, eller google «paris air show news». Siden jeg følger FlightGlobal, Air Transport World, samt en rekke flyjournalister og bransjefolk på Facebook og Twitter og Instagram, får jeg de siste nyhetene fra verdens største flymesse rett i feeden min.

Ny forskning viser….
En ny rapport fra Reuters Institute bekrefter trenden jeg har sett i min egen og andres mediebruk de siste årene. I aldersgruppen 25-34 år svarer majoriteten av de spurte at sosiale medier er den viktigste kanalen for å finne nyheter. Undersøkelsen ser på mediebruk og hvordan vi tilegner oss nyheter og har gjort online-undersøkelser i USA, Storbritannia, Tyskland, Spania, Italia, Frankrike, Brasil, Danmark, og Japan, og det er store forskjeller mellom landene. Særlig i Brasil og Spania står sosiale medier sterkt, mens danskene i mye større grad går direkte til mediehusenes nettsider (55 %) når de skal finne nyheter. I tillegg til at det er stor forskjell mellom landene, er det også store forskjeller mellom ulike aldersgrupper, der de yngre ikke overraskende støtter seg mer på sosiale medier som filter enn eldre. Generelt sett kan vi si at de eldre brukerne fremdeles er på 90-tallet, og de yngste befinner seg på 2010-tallet.

Også i Norge gjør trenden seg gjeldende. I boka «Liker – liker ikke» dokumenterte forskere fra Institutt for Samfunnsforskning nylig at sosiale medier er blant de viktigste nyhetskildene også for norske ungdommer.

Det at flere og flere av oss bruker sosiale medier og aggregatorer og følger våre egne interesser, gjør det enklere for bedrifter og organisasjoner å komme frem med sine budskap, sine nyheter og sine historier uten å gå via tradisjonelle medier.  Dette setter dog større krav til god innholdsproduksjon, helst med både bilder og video i tillegg til tekst. Mediehusene vil også måtte finne smarte løsninger for å komme gjennom i nyhetsstrømmen vår, hvis de vil forbli relevante for nyhetshungrige nettbrukere.

Finner du nyheter, eller finner nyhetene deg?

 

[Foto: Flickr | Creative commons 2.0 by erin & camera]

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit