Nok et reisebrev fra SXSW: Pensjonister, personvern og historiefortelling

Nok et reisebrev fra SXSW: Pensjonister, personvern og historiefortelling

Her kommer mitt andre reisebrev fra SXSW Interactive. Historiene er basert på opplevelser fra konferansens andre dag. En dag fylt med store kontraster.

Sosiale bestemødre
Lørdagens første foredrag var av det kuriøse slaget: Getting Social With Grandma. Foredraget ble holdt av AARP, som jobber med å hjelpe seniorer i USA. På SXSW snakket de om hvordan de bruker sosiale og digitale medier for å holde kontakten og hjelpe sine medlemmer.

Et problem som AARP ønsket å løse gjennom sosiale medier var at mange amerikanske seniorer har voksne barn som mangler helseforsikring. Dette var en viktig sak for AARPs medlemmer, og noe mange bekymret seg over. Derfor utviklet AARP en kampanje med små, humoristiske tegninger som de delte i sosiale medier. AARP kjører all sin kommunikasjon både på engelsk og spansk, og mens den engelskspråklige kommunikasjonen var basert på humor – spilte den spansktalende på følelser.

Det AARP hadde funnet ut var at deres nye medlemmer, særlig gruppen 65+ var aktive på sosiale medier. Undersøkelser viser at 43 % av eldre over 65 bruker sosiale medier. Facebook er den mest brukte kanalen, som også gjenspeiles i AARPs egen Facebook-side med over 1,1 millioner følgere (likes). Amerikanere som blir pensjonister i dag, har brukt informasjonsteknologi aktivt i sitt arbeid og fortsetter å bruke teknologi som pensjonister.

Pensjonistene bruker smarttelefoner og Facebook, men på en litt annen måte enn barnebarna. Mens unge amerikanere oppgir at deres primære årsak for å bruke sosiale medier er å holde kontakt med venner – er 65+ gruppen primært på Facebook for å ha kontakt med familien.

Mens SMS-bruken er på vei ned blant yngre brukere, er den økende blant de eldre. SMS er en enkel og effektiv kanal for eldre, og AARP bruker mye SMS i sin kommunikasjon med medlemmene. De ser at 99 % av alle SMS som sendes, faktisk blir lest. Særlig ser de stort gjennomslag ved bruk av SMS mot medlemmer i de lavere inntekstgruppene -  som ikke har smarttelefoner eller bruker PC i særlig stor grad.

Forbered deg på å dø
Ett av foredragene jeg hadde blinket meg ut tidlig, og som jeg bare SKULLE på var Death 2.0 – How to die on the digital frontier.

Dette var et veldig spennende foredrag, selv om det ble annerledes enn jeg hadde trodd. Det handlet om hvordan vi kan forberede oss bedre til døden. Under halvparten av alle amerikanere har skrevet et testament, og enda færre har en plan for hvordan de skal «håndteres» når de dør.

I tillegg er det (særlig i USA) et spørsmål om forsikringer, kredittkort og andre økonomiske eiendeler. På toppen av dette har vi i dag en masse digitale eiendeler som det kan være vanskelig for de etterlatte å vite hva de skal gjøre med etter at du er død.

Hva skjer med pengene i PayPal-kontoen? Bildene på Flickr og noe så  grunnleggende som telefonen? Hvor mange kan pinkoden til ektefellens mobil? Eller hvem har passordet til e-posten eller Facebook og Twitter? Kanskje bør vi vurdere å lage en liste med alle våre passord og tilganger og legge det sammen med testamentet? Eller, gjøre som Chanel og lage en liste med alle passord og gi det til en venn hun stolte på.

Chanels egen erfaring med å bli enke tidlig, gjorde at hun startet netttjenesten  Getyourshittogether.org, som er en ressursside med nedlastbare dokumenter og tips for hvordan du kan planlegge for din egen død -  og dermed gjøre det enklere for våre etterlatte.

Søstera til Mark Z
Mellom slagene på SXSW ble PayPay Social Media Lounge et fristed for flere av oss. Her kunne vi jobbe, nettverke, dele historier, lade mobiler og iPad’er, få en gratis kaffe og noe å spise. I tillegg fikk vi mange små overraskelser gjennom dagene. En dag var det gratis kaffekopper, en annen dag var det en live konsert og det var en konstant strøm av store og små kjendiser innom som ble intervjuet, blant annet Brian Solis, Guy Kawasaki med flere.

En dag kom en av markedstoppene i Mondelez innom og snakket om hvordan de jobbet med Oreo digitalt. På lørdag kom søsteren til Mark Zuckerberg, Randi Zuckerberg, og fortalte om sin nye bok Dot.Complicated.

Alle som ville fikk boken gratis, signert av Randi. I tillegg fikk jeg en klem.

Hvor mye er din e-postadresse og personlige data verdt?
Hva er verdien av personlig data vi gir fra oss? Dette var temaet for en interessant debatt. Et typisk eksempel som ble brukt, var taco-stedet der du kunne få gratis taco om du ga fra deg e-postadressen din.  Hva kan de få ut av den utover det å sende meg nyhetsbrev jeg ikke leser? Og hvordan sikrer de den informasjonen?

Ganske typisk for SXSW ble mange med på diskusjonen, som dreide seg om verdien av vår egen data, personvern og eierskap til våre egne dataopplysninger. I dag er det ganske vanlig at vi gir fra oss data, brukermønster og informasjon til tilbydere – som taco-stedet, Amazon, Google eller SAS mot at vi får noe – en gratis taco, gratis søkertjenester eller bonuspoeng.

Men hva om man snudde på det? At vi var mer bevisste på hvem og hva vi solgte persondataene våre til.

Big data storytelling (?!)
Dagens siste session kombinerte to av fjorårets store buzzwords -  big data og storytelling. Big storytelling? Elissa Fink fra Tableau Software viste hvordan man enkelt kan ta frem relativt store datasett og lage god historiefortelling. Som eksempel så hun på tweets om SXSW og Oscar-utdelingen, og fant sammenhenger på geografi, kjønn, humør og tid på dagen som var interessante.

Hun viste også flere eksempler der big data ble brukt til å gi forretningskritiske effekter. Blant annet kunne musikktjenesten Pandora fortelle at de analyserer lytterdata fra mer enn 200 millioner brukere, og gjennom dette gi tips til artister om hvor de burde dra på turné.

Hold av datoen 21. mars – da inviterer vi til gratis digitalt frokostseminar på Håndverkeren (PS: Begrensede plasser). Her deler vi de ferskeste, største og mest interessante trendene fra SXSW. Du  kan allerede melde deg på nå. Send e-post tilsxsw@gambit.no

 

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit