Ny papiravis for barn - genistrek eller en varslet flause?

Ny papiravis for barn – genistrek eller en varslet flause?

24.april lanserer Aftenposten en ukeavis med nyheter for barn og unge. En ny digital generasjon får sin egen papiravis. Er det virkelig et marked for det?

Det er enkelt å argumentere for at dette må bli en flopp. Hvorfor skal de som hele sitt liv har vært omgitt av datamaskiner, smarttelefoner og lesebrett plutselig synes det er interessant å lese en papiravis som oppdateres en gang i uken. Og som til og med koster penger! Nyheter, kommentarer og bakgrunnsmateriale finnes enkelt, oppdatert og gratis på nettet.  Jeg stilte meg selv derfor spørsmålet; Har Aftenposten junior mulighet til å lykkes i en slik mediehverdag?

Ja, jeg tror det.  Jeg kan til og med øyne en liten suksess. Og her er hvorfor:

  1. Foreldre som selv har glede av papiraviser vil se dette som en mulighet for å overføre vanen til sine barn. Vi foreldre vil jo gjerne vise våre barn det vi selv setter pris på. Det er vi også villige til å betale for. Dermed kommer denne avisen til å ligge i mange hjem selv om den nødvendigvis ikke blir lest like flittig hos alle.
  2. Med unntak av NRK Super og deres SuperNytt er det få nyhetskanaler som tilrettelegger for barn, uansett om det gjelder papir, nett eller TV. Og naturlig nok vil også barn ha nyhetene presentert på sine premisser. Slikt sett er det egentlig merkelig at et produkt som Aftenposten Junior ikke er kommet tidligere.
  3. Barn som voksne liker variasjon og vil gjerne ha både og. Min helt uvitenskapelige observasjon er at de hjem hvor teknologitettheten er størst, også er de som har flest bøker og papirmagasiner i bokhyllen, og aviser på stuebordet. Vi voksne vil ha både nett og papir, og det tror jeg våre barn vil ha også.
  4. Aftenposten Junior, slik jeg har fått det presentert, blir et kvalitetsprodukt med dyktige journalister og spaltister. Og, som det heter, kvalitet går aldri av moten.

Jeg vet jeg stikker ut hodet. Når man har passert 40 og argumenterer for papiravisenes fortreffelighet, påkaller det lett en viss munterhet i de yngre årsklasser. Men det får stå sin prøve.

Hva tror du?

[Foto: Faksimile aftenpostenjunior.no]

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.

  • http://www.facebook.com/rhovdan Roy Hovdan

    Hjertet mitt ønsker at Tanta skal lykkes med dette prosjektet. Jeg tror det er behov for å få unge til å bruke mer tid på å lese tradisjonelle nyheter, debatter og feature, og ikke bare basere sitt nyhets- og informasjonsbehov på hastig sammensatte saker a 2 mintter på TV, eller i verste fall dårlig kvalitetssikret innhold på sosiale medier og blogger.

    Men hodet mitt sier at Aftenposten velger feil arena for denne kampen. Papiravisa er et døende medium som ikke klarer å leve opp til vår tids forventning til tilgjengelighet og tempo i nyhetsformidlingen. Statistikk underbygger dette: For to år siden svarte nordmenn at aviser var deres viktigste nyhetskilde.

    I dag er det bare ca. 15% som sier det samme, mens ca. 25% sier at de først og fremst henter sine nyheter på internett. (TV ligger midt mellom disse). Og trenden ser ut til å forsterkes.

    Jeg beklager å si det, men dette prosjektet vil strande. Jeg tror det hadde vært bedre anvendte ressurser dersom Aftenposten hadde brukt dem på å vinne flere unge brukere på de medieplattformene unge foretrekker. Sorry.

    Noen som vedder imot?

    • Simen Johannessen

      Vi hadde besøk at Sondre Gravir, adm. dir. i Aftenposten i dag. En av tingene han sa var at «Aftenposten Junior går som ei kule». Ser man det!

  • http://www.facebook.com/hsalthe Henrik Arnestad Salthe

    Et lite apropos: i min barndom ble avisen Klar Tale, som er en ukesavis for de som synes det er vanskelig å lese vanlige aviser (svaksynte, dyslektikere, folk som ikke er så flinke i norsk), markedsført mot barn, så vidt jeg husker gjennom Donald Duck.

    De har et annet veldig interessant prosjekt på gang for tiden, som er nettavisen NYB.no, eller nyheter i bilder. Der er all teksten ledsaget av piktogrammer, for å lette lesingen.

  • Oejohnsen

    Dette er i hvert fall en måte for en papiravis å gi barn og unge en mulighet til å oppdage papiravisen som medie. For det er som du sier, Simen, en mediehverdag på nett denne målgruppen primært forholder seg til og vokser opp med.

    Ved å lage en barneavis, gir man også foreldre barna mulighet til å gi barna en opplevelse de ellers ikke ville hatt. Så spørs det om magasiner, nettbrett og Donald blader stiller sterkere i «kampen» om denne generasjonen, men om ikke de som allerede utgir papiraviser forsøker å gi barna en mulighet til å «oppdage» papiravisen – hvem vil gjøre det da?

    Om produktet vil overleve med dagens strenge krav til lønnsomhet, er spennende, men jeg tror vel at Aftenposten lanserer dette med en lenger langsiktighet for øyet. En mulighet for å bygge relasjoner med en målgruppe, som i stadig større grad glipper lenger, og lenger vekk.

  • http://www.scanair.no/ Christian Kamhaug

    Det er jo ikke barna, men de voksne som kjøper denne, og jeg kommer til å kjøpe første utgave, så kan vi lese avisen sammen. Som Simen sier er det gjerne stort utvalg av trykte medier i hjem der teknologien er sterk også. Her i huset har lesing på brett aldri blitt koen suksess, 7åringen leser både bøker og blader, og kveldslesingen gjør vi jo fremdeles fra papirbøker, både for 7åringen og 4åringen.

    Spennende prosjekt.

    • http://www.scanair.no/ Christian Kamhaug

      Dommen etter noen uker med Aftenposten Junior er at det ikke fenget min 7åring iallefall…. Dessverre

  • Elinrekdal

    Jeg syns det er et spennende prosjekt, og kommer til å kjøpe første utgave og deretter vurdere et abonnement. Vi holder for øyeblikket ingen dagsaviser i hjemmet, og sønnen vår går dermed glipp av daglige nyheter over frokostbordet, slik jeg selv ble presentert dem som barn. Han har null interesse av å lese nyheter på nett, og for å være helt ærlig, syns jeg det er like greit. Nettavisene legger ut så mye søppel uten nyhetsverdi jeg ønsker å skjerme ham fra, for eksempel videoer av personer som både blir skadet og drept.

    Dette er en nyhetskilde jeg som forelder kommer til å gi ham, og enn så lenge er han så ung at det ikke er nyheter han bruker nettet til, men spill og underholdning. Nettbrett blir brukt på samme måte, og bøker og blader syns han er mest stas på papir. Vi kommer til å lese den sammen.

  • Hilde Kallevig

    Jeg bestilte abonnement da jeg så dette markedsført første gang. Kanskje en papiravis fremstår som spennende for denne generasjon og representerer noe nytt? Uansett et veldig godt tiltak som blir spennende å følge.

  • http://www.scanair.no/ Christian Kamhaug

    Jeg klinte til med et halvt år for Prinsessen på 7, og da første utgave som havnet i postkassen hadde hester på førstesiden ble det jo suksess. Det var mye innhold i den, det blir interessant hvor mye hun får med seg av hver utgave. Så langt ser det veldig bra ut, og vi gleder oss til neste utgave