Om å være i samme båt

Om å være i samme båt

02/02/2012 |  by  |  PR-puls  |  , , ,

Cruisetragedien i Italia har vært hovedoppslaget i en rekke land, og cruiseaksjene over hele verden har falt. En aktørs ulykke har rammet en hel bransje.

Mitt anliggende er ikke å kommentere tragediens årsaker eller rederiets krisehåndtering. Heller en kort refleksjon rundt hva konkurrentene og bransjen kan og bør gjøre.

Det er kanskje for noen logisk å tenke at man bør være offensiv når en konkurrent ligger nede. Faglig erfaring tilsier at det er en uklok strategi. Nå er ikke tidspunktet for å skryte av hvor flink man selv er på sikkerhet og beredskap. Nå skal man heller ta en intern runde for å sikre at eget hus virkelig er så skinnende som man sier.

Royal Caribbean Cruises gjorde en klok beslutning da de stoppet all markedsføring i uken etter forliset.

Å skryte av sin beredskap, eller annen fortreffelighet nå vil av markedet fort oppleves som uetisk. Særlig inntil årsakene er endelig kartlagt.

Det kan oppleves urettferdig at en selv mister kunder fordi en konkurrent er i uføre. Men det er likevel en realitet som man ikke kan kommunisere seg ut av på kort sikt.

Akkurat nå er bransjen i samme båt. Og den tar inn vann.

Nå gjelder det å komme seg på rett kjøl, skikke sitt eget bo og starte det møysommelige arbeidet med å gjenopprette tilliten hos cruiseturistene.

Dette kan samtidig være tiden for mange å se over egne kriseplaner. Vår kollega Brendan Hodgson i Brussel har gjort en liten analyse av hvordan krisen ble håndtert i sosiale medier. Dette er kanskje noe vi alle kan lære av…



Foto: CC BY 2.0 kakissel 

Om skribenten

Simen er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon og har ansvaret for faggruppen for reiseliv og turisme. Han arbeider på tvers av sektorer med selskaps- og markedskommunikasjon.Simen har erfaring fra ulike leder- og styreverv i reisebransjen, og er tidligere nordisk markedsdirektør i HRG Nordic. Simen har en Master of Science i internasjonal hotelledelse fra Cornell University, NY, USA.