Å flytte fjell – eller folk

Pokémon GO oppfattes kanskje av mange som en ren hype ment for barn og voksne med fritidsoverskudd. Men det er mye mer enn det. Spillet klarer å flytte folk, noe som åpner for et vell av muligheter i et markedsføringsperspektiv. Kommersielle aktører kan nå også «Catch ‘Em All» – konsumentene altså.

Joda, Pokémon Go ble installert hos undertegnede selv før lanseringen i Norge. En liten tass dukket opp på skrivebordet og lot seg noe motvillig fange av en liten rød og hvit ball. Så var vi i gang – som så mange andre. Begge har passert tosifret levelog interessen har ikke stagnert. Tvert imot.

Pokémon-jakten får folk ut i gatene. Ungdom med haken godt plassert på brystet og med et halvt øye opp mot trafikken, foreldre som strener gatelangs på kveldstid i jakten på Pokemons til sine barn – det er iallfall det de sier med unnskyldende, nedslåtte blikk.

De leter etter Pokémons, PokéStops for å få Pokéballs som brukes til å fange Pokémons og «Gyms», hvor de kjemper med andre Pokémon-trenere. Det finnes mange aspekter ved selve spillet, men noe av det mest interessante er hvilke muligheter spillet gir i et markedsføringsøyemed.

Å få folk til å flytte seg fysisk og samles på et spesifikt sted er et mektig verktøy. På internett snakker vi om at et klikk på en annonse kan gi direkte annonsørinntekter. Men hvor mye verdi kan et besøk på et Pokéstop med attraktive gevinster generere? Og er det lettere å hoppe på bølgen enn man tror? Vi gir deg et innblikk i markedsføringsmulighetene Pokémon GO har gitt så langt, både smått og stort.

Enkle, men geniale, markedsføringsstunt

(Poké)ballen har allerede begynt å rulle og spillet har vist seg å være et godt verktøy for lokale markedsføringstiltak som ikke krever noe offisielt sponsorsamarbeid med Niantic/Nintendo.

Det kan gjøres så enkelt som å sette opp en «lure-module» (tiltrekker pokemons), slik denne museumsansatte gjorde med stor suksess. Økt inntekt, uten å være dyrt! Og apropos dyr; Denver Zoo lanserte nylig dette eventet som vist under. Rask og genial bruk av ny teknologi, samtidig som spillet er en god match for en dyrepark rent merkevaremessig. Eller hva med videospil- og forbrukerelektronikkjeden GameStop i USA som økte salget med 100 prosent kun ved å utnytte tilknyttede PokéStops?

Denver Zoo: God match som driver både business og merkevare.

Denver Zoo: God match som driver både business og merkevare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spillet har også potensiale til å endre adferd ved større kjøpsbeslutninger. I eiendomsbransjen hevder enkelte at PokéStops og Gyms i nærheten av et prospekt kan både tiltrekke potensielle kjøpere, men også øke verdien på prospektet. Med tre PokéStops utenfor huset er det vel heller ingen nødvendighet med alarm? Du vil ha vakt 24/7 uten ekstra kostnad! (Bare sørg for at du ikke harde sjeldne «Dragonite» eller «Vaporeon» med lokasjon kun innenfor husets fire vegger. Red.amn)

Her hjemme er det flere som har klart å integrere spillet i både fysiske og digitale kanaler. Vi velger å trekke frem DNB som et eksempel. Banken har arrangert eventer i flere norske byer, samt tatt Snapchat mer aktivt i bruk for en naturlig kobling mellom spillet og DNB sine forretningsområder, eksempelvis forsikring som vist i bildet under.

Banken for de unge: Pokemon GO, Vipps nødladere og forsikringsråd i en vakker marketing-symbiose.

Banken for de unge: Pokemon GO, Vipps nødladere og forsikringsråd i en vakker marketing-symbiose.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det mest spennende så langt er likevel det som skjer i utlandet, nærmere bestemt i verdens største lekeland – Japan:

Nasjonal takeover: En Big Mac og en Pikachu, arigato!

I’m loving it: Ivrige Pokémon-trenere på et brandet PokéGym i Tokyo

I’m loving it: Ivrige Pokémon-trenere på et brandet PokéGym i Tokyo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredag 22.juli ble Pokémon GO lansert i vertsnasjonen for Pokémon, Japan. Denne lanseringen ble en game changer fra et markedsføringsperspektiv: Lanseringen inkluderte spillet sitt første offisielle partnerskap med en ekstern kommersiell aktør; McDonald’s. 400 av de 2900 restaurantene i Japan ble omgjort til Gyms , mens de resterende 2500 er PokéStops. Hva vil skje nå som restaurantene legger ut kontinuerlige «lure-modules» og Pokémon GO-spillere blir værende?

La oss ta et veldig pessimistisk, enkelt regnestykke: Dersom det i gjennomsnitt legges igjen 100 kr per time i hver restaurant, vil den ekstra totalinntekten på en uke for hele McDonald’s Japan være 17.5 millioner norske kroner, gitt at restaurantene er åpne 10 timer daglig med kontinuerlige lure modules.* Dette utgjør nesten en milliard norske kroner årlig. Til sammenligning hadde McDonald’s Japan 16 milliarder norske kroner i inntekt i 2015, et år som var et stort nederlag for kjeden. For de som er god i hoderegning utgjør dermed de ekstra Poké-inntektene en vekst på 6 prosent årlig, gitt vårt lille regnestykke. I tillegg kommer økt kjennskap og kunnskap til budskapene de ulike restaurantene har i sin promotering, samt McDonald’s merkevaren som helhet. En ting er sikkert; oppsiden på både bunnlinje og for merkevaren kan bli enorm med slike sponsorsamarbeid.

 

Tre gode råd til markedsføreren

I tiden fremover vil vi nok se flere markedsføringsstunt både i utlandet og her hjemme. Kanskje vil Pokémon Gyms på t-banestopp bli løsningen for et bilfritt Oslo sentrum?

Til deg som lurer på om du skal hoppe på bølgen har vi tre gode råd:

  1. Lær deg spillet og lingoen.
  2. Tenk gjennom om det er en naturlig match mellom merkevaren din og Pokémon GO.
    Er det noen felles knagger du kan henge deg på?
  3. Vær rask – det er NÅ det skjer!

Det siste rådet er viktig. Hvem vet hvor lenge dette vil vare. Kanskje blir det med hypen – kanskje dør det hele ut for de fleste annet enn for sliterne som endelig er har funnet sin nisje for selvhevdelse, eller kanskje dette kun begynnelsen. Vi heier på sistnevnte og tror dette endrer spillereglene for  for AR-teknolologi (augmented reality). Det som er helt sikkert er at Nintendo og utviklerne i Niantic har vist at det er mulig å flytte folk på en helt ny måte og at annonsører kan ha mye å vinne på å tilknytte seg spillets univers – enten via enkle stunt eller større sponsorsamarbeid. Og viktigst av alt; dette har Pokémon GO klart i løpet av kun få uker og i global målestokk. Som Sherlock Holmes sier; «The game is afoot».

Vi gleder oss til fortsettelsen! Pika Pika!

 

* Tar ikke høyde for kostnaden ved spons (som da inkluderer kjøp av PokéStops og annet som vi ikke har innsikt i). Bildene brukt i artikkelen er både private og hentet fritt fra nettsider som er oppgitt via linker i teksten. 

Om skribentene

rolandbettina

 

 

 

 

 

 

 

Roland Berg Lie leder avdelingen for markedskommunikasjon, i tillegg til faglig ansvar for teknologi og IT. Han har 12 års erfaring som journalist og redaksjonssjef IT i Finansavisen. Han har tidligere vært journalist i Demokraten og Forsvarets overkommando. Roland har også fartstid fra Unge Venstre og Venstre både med politiske verv og som ansatt. Han har i fire år vært jurymedlem i tildelingen av Dataforeningens BI-pris. Roland har en Cand. Mag. fra Universitetet i Oslo basert på studier innen jus, statsvitenskap og Journalistutdanningen i Oslo. Roland er på level 10 i Pokémon GO.

Bettina Therese Rognås Ellefsen er prosjektleder i avdelingen for markedskommunikasjon. Hun er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH), med spesialisering innenfor Marketing og Brand Management, og brenner spesielt for oppgaver der merkevarebygging møter kommunikasjon. Bettina har arbeidserfaring fra markedsføring i Procter & Gamble Stockholm, samt en bred erfaring fra studentforeningen ved NHH, der hun startet opp Norges største studentidrettsfestival, Bergen Challenge. Bettina er også styremedlem i Markedsføringsforeningen i Oslo. Bettina er på level 19 i Pokémon GO.