Reisebrev fra SxSW 2015 dag 1 - Multitasking, kinesisk luksus og Ninja Turtles

Reisebrev fra SxSW 2015 dag 1 – Multitasking, kinesisk luksus og Ninja Turtles

Etter en lang reise Oslo-New York-Austin, og en dag fri til å akklimatisere meg og registrere meg (og hilse på venner og «familie» her i Austin), var South by Southwest Interactive (SxSW) endelig i gang i dag.  Siden dette var første dag, startet ikke det faglige programmet før kl 11. Totalt ble det fire sessions i dag, og under vil jeg fortelle om to av dem.

Multitasking
Først ut for min del i dag (etter en nydelig frokosttaco på Taco Shack) var foredraget «Neuroplasticity and Tech: Why Brands Have to Change» med Dan Machen og Felix Morgan fra heyHuman. Dette viste seg å være det mest interessante foredraget i løpet av dagen.

De startet med å fortelle om et forskningsprosjekt de hadde gjort sammen med danske forskere for å se på hvordan hjernen fungerer når den skal multitaske. Vi tror vi multitasker, men det vi egentlig gjør er task-switching  -vi bytter mellom ulike oppgaver i høyt tempo. Vi tror også vi er mer effektive når vi gjør dette, men forskningen viser faktisk det motsatte (dette gjelder også kvinner, selv om de tror de flinkere enn menn til å multitaske). En gruppe forsøkspersoner fikk i oppdrag å se på TV, samtidig som de forsøkte å planlegge en ferietur på nettet og chatte med venner på mobilen, mens en annen gruppe bare skulle gjøre én av tingene.

Det forsøkene viste var at de som gjorde alle disse tre tingene på én gang fikk til slutt kognitiv kollaps – de klarte ikke å gjennomføre alle oppgavene godt nok. De ble distrahert, de kunne ikke huske like godt som de som ikke måtte gjøre tre ting på en gang. Blant annet huket de mindre enn en tredjedel av de reklamebudskapene som ble vist på tv. Dette er ikke noen uvanlig situasjon for oss i dag. Vi gjør gjerne to-tre-fire ting på en gang. Eller, rettere sagt, vi bytter mellom flere oppgaver, og vi får ikke med oss alle budskapene som skal nå frem til oss. Siden 1996 har summen av informasjon vi må forholde oss til på en dag blitt fem ganger så stort.

Hvordan skal da merkevarer som ønsker å må gjennom i kakofonien av budskap?  Machen og Morgan lanserte fem tips, som de illustrerte med flere gode eksempler

  1. Tenk i stereo – Kombiner bilder med god lyd. Eksempel: Honda
  2. Overrask med enkelthet – Tenk rim, enkle budskap som sitter, og synkroniser online og offline-annonsering
  3. Maksimer minneverdi – Hjelp kundene med å huske det de skal, for eksempel kan blomsterbutikken sende mail dagen før morsdag eller kjærestens bursdag for å minne deg på å kjøpe blomster
  4. Kjør på med underbevisste «dytt» – Det vi kjenner igjen, kjøper vi. Større logoer, og hold vær tro mot det som gjør at kunden kjenner deg igjen. Eksempel: Tropicanas rebranding
  5. Overvinn kontekst  - personalisering hjelper, tilpass annonser til sesong, tid på døgnet eller til og med været. Tilpass formen den konteksten kunden er i. Eksempel: EAT

Kinesiske luksuskonsumenter
Senere på dagen deltok jeg på en session i regi av reklame- og kommunikasjonsbyrået Hudson Rouge som har spesialisert seg på mote og luksusmerker. Etter noe fjas om big data av en fyr i rar jakke som ikke hadde forberedt seg noe særlig, kom Mark Evans, som jobber med luksusmerker i Kina, på med en del interessante betraktninger om den kinesiske luksuskonsumenten. Det kinesiske luksusmarkedet er et potensielt digert marked, selv om det bare er 2-5 prosent av den kinesiske befolkningen som har penger til å kjøpe produktene. Mens kinesiske luksuskonsumenter tidligere har vært opptatt av prangende luksus, har preferansene snudd de siste årene – blant annet som følge av at kinesiske myndigheter har begynt å slå ned på «overdrevent forbruk». Dette, sammen med at kinesiske luksusforbrukere ønsker seg mer «meningsfulle opplevelser» og høyere kvalitet, har ført til at de glorete store logoene blir mindre populære. Louis Vuitton omtales nå som «sekretær-vesker», mens de mer kresne forbrukerne heller kjøper mer diskrete vesker fra Bottega Veneta. De kinesiske luksuskonsumentene skiller seg fra de vestlige ved at de nesten uten unntak også er digitale konsumenter. De aller fleste kjøp starter på nett, og ender i en fysisk butikk. Kineserne ønsker seg personalisering, de forventer at merkene er tilgjengelig i alle kanaler og de ønsker at hele opplevelsen rundt kjøpet skal gi en følelse av luksus. Når 45 prosent av de kinesiske luksuskonsumentene er interessert i å prøve nye merker, eller reisemål, er dette en klar invitasjon til å begynne å ta i bruk kinesiske webtjenester som Weibo og andre.

Ninja Turtles
Men, SxSW er ikke bare fag, det er også gøy. Byen er full av folk, og merkevarer som vil at alle folkene skal legge merke til dem. Webtjenesten Hootsuite har en ølsykkel man kan kjøre rundt i byen, PayPal har en egen lounge med mat, drikke og strøm og sykkeldrosjer finnes over alt – de tøffeste er sponset av HBO og er prydet med jerntronen. Ikke bare de store merkevarene, men også lokalbefolkningen ser sitt snitt til å tjene noen dollar på de mer enn 30.000 tilreisende til SxSW. Selv traff jeg to av min sønns helter – Ninja Turtles’ene Michelangelo og Donatello – som mot et par dollar i pappesken sin, lånte meg et sverd og lot meg ta bilde med dem.

Det har vært en spennende dag – og allerede i morgen er det fullt program igjen!

Ninja Turtles

Forfatteren med Ninja Turtles på 6th Street

 

Om skribenten

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for selskapskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier, krisekommunikasjon og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit