Røsk meg i hjerterøttene!

Røsk meg i hjerterøttene!

Hun har skrevet noen av Bill Clintons viktigste taler. Finslipt setninger om bord på Air Force One. Valgt ut ord for å skape balanse i opphetede situasjoner. Nylig delte taleskriver Vinca La Fleur sine beste tips for en lydhør forsamling i Norge.

Gikk du glipp av La Fleurs foredrag under dagsseminaret «Ord som setter spor«, har jeg forsøkt å dele essensen i hennes budskap her.

Ja, jeg vet hvilke ord som dukker opp når dere tenker på Bill Clintons offentlige opptredener. Det er ikke det det skal dreie seg om her. Det skal handle om ordenes makt, talens kraft, og om hvordan du skal treffe publikum og røske dem i hjerterøttene slik at de føler noe, beveger seg, og kanskje – forhåpentligvis – får et ønske om stå for noe som er større enn dem selv.

Vinca La Fleur skal stille oss følgende spørsmål: Hva vil du oppnå? Trenger du verktøy for å fortelle historien din på en bedre måte? Eller trenger du snarere en bedre historie å fortelle?

Vi som jobber med kommunikasjon til daglig bør stille både oss selv og oppdragsgiverne våre det spørsmålet litt oftere. Svaret forteller oss om det er formfokus eller innholdsendring som skal gjøre jobben.

Tre ting må klaffe
Men før vi kommer dit, skal vi spole tilbake til torsdag i forrige uke. Vinca La Fleur står foran en forsamling på konferansen «Ord som setter spor» i Oslo. De fleste av oss jobber med kommunikasjon i en eller annen form, og for oss er Vinca en superstjerne. Selv noterer jeg side opp og side ned, og får stadig vekk gåsehud av det den dyktige taleren sier.

La Fleur har hatt en posisjon vi bare kan drømme om: Hun har jobbet tett på den amerikanske presidenten, og gjennom hans taler kommunisert med en hel verden. La Fleur forteller at det er tre elementer som må være til stede for at kommunikasjonsmagi skal oppstå: The (wo)man, the message og the moment. Altså: Formidleren må være god, budskapet må være viktig og gjennomtenkt, og anledningen må være riktig.

Mens vi noterer, krydrer Vinca foredraget med historier og anekdoter fra livet i Clinton-administrasjonen. I mitt West Wing-influerte hode vandrer også Rob Lowe rundt i gangene, men som Vinca selv sier: – Vi hadde dessverre ingen av hans kaliber.

La Fleur stopper opp et øyeblikk. – Hva skjer med dagens politiske taler i et politisk landskap som er så polarisert som i dag, spør hun.

Den politiske talens død?
Dagens presidenttaler virker nemlig i mange tilfeller mot sin hensikt. Er Obama for noe, er republikanerne automatisk mot. Snarere enn å forene, splitter Obamas taler de politiske meningsbærerne. Har La Fleur derfor mistet troen på presidenttalenes kraft og innflytelse?

– Jeg tror fortsatt på den politiske talens makt. En god tale kan sette dagsordenen, «connect the dots», og inspirere publikum til å ønske å stå for noe som er større enn dem selv. Og for politikerne selv er velskrevne taler en måte å slippe velgerne inn på, til å la dem bli kjent med deg på en annen måte. Noen hevder at vi mangler de store sakene som engasjerer hele folket, at populærkulturen fordummer oss og bidrar til at vi heller siterer Harry Potter enn Cicero, eller at twitterifiseringen gjør at vi aldri uttrykker oss langt lenger. I tillegg ser vi en tendens til at vi bedriver selektiv eksponering: Vi hører bare på det og dem som forsterker våre eksisterende meninger, sier La Fleur.

Hun er imidlertid ikke enig i at de store talenes tid er forbi. Og viser til et fenomen vi som sitter i salen er levende bevis på:

– Faktum er at vi fortsatt ønsker å høre på levende mennesker. Vi ønsker å dele opplevelser med andre, og snakke om det etterpå. Det finnes tema vi alle bryr oss om, som klima, menneskerettigheter, rettferdighet. Og jeg liker Harry Potter! Han står ikke i veien for Cicero. Kanskje kan de sammen gjøre oss klokere, mener taleskriveren.

Slik engasjerer du
Men hvordan engasjerer man en forsamling bare ved hjelp av ord?

– Jeg har fem tips jeg stadig vender tilbake til, sier La Fleur. Og du kan høre lyden av 150 kulepenner som holdes klare mot notatblokkene:

1. Kjenn publikummet ditt.
Vit hva som betyr noe for dem, hvem er de, hvor bor de, hvor gamle er de, hva er kompetansenivået deres? Hva bryr de seg om, hva får hjertene deres til å banke litt fortere? Tenk på hva de faktisk bryr seg om, ikke hva du har behov for å formidle.

2. Formulér deg enkelt, konkret, klart og – ikke minst – spesifikt.
Bruk fargerike detaljer som fester seg, og velg bort de generelle termene. Bygg på kunnskapen publikum allerede har, og bruk ord som knytter an til en kontekst de kjenner. Hva er det unike i budskapet ditt?

3. Fortell historier!
Historiefortelling er aldri bortkastet tid. Historier engasjerer publikum, de kan forsterke poenget ditt, og de kan synliggjøre personligheten din slik at du framstår autentisk og troverdig.

4. Gi ordene dine et menneskelig ansikt.
Bruk bilder som publikum kan relatere seg til. Det motiverer til handling.

5. Overrask publikumet ditt.
Hvordan gjør du det? Jo, ved å snakke fra hjertet, ved å vise følelser, sårbarhet og menneskelighet, ved å bruke humor – det er ofte ikke forventet, og fanger publikums oppmerksomhet.

Vi sitter der og nikker, hele gjengen. Jeg tenker på det La Fleur sier om historiene som kommer fra hjertet, og om hvordan vi husker det som griper oss på en eller annen måte. Jeg tror som henne at ord må komme fra hjertet, for å treffe deg i hjertet. De beste talerne jeg har hatt gleden av å høre på, har gjort nettopp det. De har gitt oss et glimt inn, og de har røsket tak i hjerterøttene mine og bedt meg høre etter. Jeg tror at ord som kommer fra et sted hvor engasjementet bor, setter tydeligere spor.

Ord som setter spor
En av mine favorittforfattere, Don DeLillo, er en historieforteller av rang. Hans ord har satt nærmest fysiske avtrykk i meg, og noen av setningene hans glemmer jeg aldri. DeLillo har det til felles med La Fleur at han mener ordene våre er vårt eneste redskap for å bygge mening i verden.

– Vi bruker ord for å forsøke å sortere og gi mening til det vi ikke egentlig kan forstå. Ordene knytter oss sammen – og vi ønsker å være forbundet med andre, vi ønsker å bry oss, avslutter Vinca La Fleur.

Tilbake til åpningsspørsmålet: Trenger du å fortelle historien din bedre, eller trenger du en bedre historie å fortelle?

Jeg er ikke i tvil om at kommunikasjon kan flytte på oss og gjøre verden til et litt bedre sted. Ord kan ikke gjøre den politiske jobben alene hvis det du gjør motarbeider det du sier. Det rådet kan vi alle bli flinkere til å gi.

Vincas fem råd er imidlertid viktige påminnere om hva vi bør huske på i de tilfellene hvor vi har dekning for historiene vi forteller. Følger du dem, spår jeg at også dine ord kan sette spor.

Om skribenten

Lillian er tilknyttet avdelingen for markedskommunikasjon, med fokus på strategisk kommunikasjon, overordnet historiefortelling, omdømmebygging, PR/pressearbeid, engasjerende kommunikasjon og innholdsproduksjon på tvers av plattform. Lillian har jobbet som senior kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder i TVNorge, som redaksjonssjef og nettredaktør i samme bedrift, og som journalist i NRK, Dagbladet og Aller. Som ghostwriter har hun skrevet tre bøker for Cappelen Damm, og Lillian har også lang erfaring som litteraturkritiker i blant annet Dagsavisen. Ved siden av jobb er Lillian styreleder i Medienettverket, et faglig forum for kvinnelige medieledere.