Skal vi være venner?

Skal vi være venner?

Det forplikter å være stor i kjeften. Samtidig er det noe eget med god, gammeldags nyttårsfred. Hansken kastes herved til Hans Geelmuyden.

Dette innlegget er en utfordring til PR-bransjens enfant terrible om å begrave stridsøksen og gjøre en bedre kommunikasjonsbransje til vår felles sak. Etter mange år på sidelinjen, ble endelig PR-byrået Geelmuyden.Kiese medlem i bransjeforeningen KOMM for et drøyt år siden. Det var bra for bransjefellesskapet. Men med såpass sterke ytringer som Geelmuyden har tilkjennegitt den siste tiden, synes jeg disse meningene bør tas opp i enda mer ordnede former.

I høst var han ute med seksløperen igjen. En uttalelse fra en konkurrent på Gullkorn, PR-bransjens egen prisutdeling, var nok til å få Geelmuyden til å ta et oppgjør med hele den norske PR-industrien. Det var en gammel resept han tok i bruk. Kanskje det eldste PR-grepet i boken.

Gammelt triks
På 90-tallet var undertegnede aktiv i ungdomspolitikken. Da var triks nummer én for å komme i media noe vi alle kjente til: Det er bare å kritisere dine egne (gjerne partilederen). Da blir du interessant og får bilde i avisen. Grepet fungerer tydeligvis fortsatt. Nå skal ikke jeg anklage en av bransjens pionérer for slike baktanker, selv om tanken er besnærende. Personlig tror jeg på mantraet om at man ikke skal rakke ned på konkurrenter. I all min naivitet mener jeg det fungerer best i det lange løp. Selv om man nødvendigvis ikke havner på avisenes førstesider med en slik fremtoning.

I etterkant av Gullkorn har jeg forstått at Geelmuydens skarpe tunge ble brukt i en slags godhjertet medlidenhet. Ønsket hans er å heve bransjens etiske og faglige standard. Det er både et godt formål og en intensjon som jeg mer enn gjerne omfavner. For bransjen har en utfordring i et for svakt omdømme. Men det løser vi nok best gjennom å stå sammen.

Det er god kommunikasjonsrådgivning å kreve at ord og handling følger hverandre. I organisasjonslæren er bud nummer én å ta kritikken internt – og så løfte sammen eksternt. Slikt bør vi også klare i vår egen bransjeorganisasjon. Uten å late vannet for ofte i vår felles brønn… Det er derfor jeg utfordrer Hans Geelmuyden til å ta egen medisin.

Alle skal med
Bli med i styret i bransjens egen forening; KOMM. Som medlem i valgkomiteen fremmer jeg gjerne ditt kandidatur. På den måten kan du meningsfylt kanalisere energien og omsorgen for høyere bransjestandard. Og bidra konstruktivt til å skape gode resultater til vår felles fryd og fremtid. Jeg slår gjerne følge med deg. Så kan vi starte på likt som helt ferske styremedlemmer – og kanskje bli bransjevenner? (Gitt at vi er ønsket av foreningens medlemmer, vel og merke). Dersom vi er heldige tar Morten Woldsdal gjenvalg som leder i en periode til. Hans diplomatiske evner kan nok bringe oss videre på stødig vis.

Det er alltid spennende å forsøke å etablere vennskap. Jeg tror genuint på vennlighet som metode for konfliktløsning og samarbeid. Vennskap fordrer respekt, og jeg synes vi bør klare såpass. Muligens vil du finne mine holdninger noe for trauste? Kanskje vil jeg mene du er noe lett på avtrekkeren? Men hva gjør man ikke for å sikre fremtiden til PR-bransjen?

Kiss and punch – fra en potensiell bransjevenn i det nye PR-året.

 

Innlegget ble første gang publisert i Dagens Næringsliv 7.januar 2013.
[Image courtesy of nokhoog_buchachon / FreeDigitalPhotos.net]

Om skribenten

Ole Tom er administrerende direktør og byråleder i Gambit H&K. Han har tidligere vært viseadministrerende, og før det ledet han avdelingen for selskapskommunikasjon. Han kom til Gambit H&K fra jobben som kommunikasjonsdirektør i børsnoterte P4 Radio Hele Norge ASA. Før det var han informasjonsdirektør i Telenor Privat og informasjonssjef i Telenor Mobil. Han har også vært næringspolitisk sjef i Bedriftsforbundet, samt programleder for aktualitetsmagasinet "Sytten Tretti" på P4.

  • Hans Geelmuyden

    NEITAKK!

    Ole Tom Nomeland stiller meg et spørsmål i Dagens Næringsliv den 7. januar. Han spør om vi skal være venner. Svaret er nei. Vi skal ikke være venner. Men jeg håper vi kan fortsette å være gode bransjekolleger.

    Hans Geelmuyden, Sjef Geelmuyden.Kiese Gruppen

  • http://www.hkstrategies.no Ole Tom Nomeland

    He-he, ja du er nå deg selv lik.

    Håper vi uansett kan trekke i samme retning fremover. Det synes jeg bransjen vår fortjener.

    Mvh.
    Ole Tom

  • Ole Tom Nomeland

    He-he, ja du er nå deg selv lik.

    Håper vi uansett kan trekke i samme retning fremover. Det synes jeg bransjen vår fortjener.

    Mvh.
    Ole Tom

  • Ole Tom Nomeland

    He-he, ja du er nå deg selv lik.

    Håper vi uansett kan trekke i samme retning fremover. Det synes jeg bransjen vår fortjener.

    Mvh.
    Ole Tom