Slik jobber vi, og her er kundene våre!

Slik jobber vi, og her er kundene våre!

Hadde PR-bransjen vokst med 8 % globalt i fjor, om det vi syslet med stort sett bestod av skjult påvirkning og bruk av etisk tvilsomme metoder? Selvsagt ikke, men det er dessverre inntrykket jeg frykter at noen sitter igjen med etter å ha fulgt debatten om bransjen jeg både er glad i og stolt over å tilhøre.

Alt for ofte settes det likehetstrekk mellom PR-bransjen og politisk lobbyarbeid. Det gir et ufullstendig bilde. Det meste av arbeidet i bransjen går med til å bistå private og offentlige kunder på helt andre områder.

Ta et sveip over tjenestene til de 20 største norske byråene eller se på priskategoriene som deles ut under SABRE Awards, der de beste internasjonale PR-arbeidene anerkjennes. Gjør du det, vil du raskt se at dette er en ytterst mangfoldig bransje, som rommer en faglig bredde jeg tror du finner få andre steder. En rask CV-gjennomgang av byråansatte forsterker bildet ytterligere.

Fordi jeg begynner å bli bra lei av det misvisende bildet som tegnes av oss, har jeg lyst til å gi et enkelt og avmystifiserende bilde av hvordan vi i Gambit H+K arbeider med markedskommunikasjon. Dette er ikke hokus pokus. Det er summen av kompetanse, bransjeforståelse, erfaring, engasjement og sterke ambisjoner på vegne av kundene våre som gjelder.

Det er dette som gjør at vi skaper resultater for McDonald´s, Nokia, Mercedes-Benz, Spotify, Pepsi Max, Statoil, Dr. Oetker, Norad, Red Bull, Sportsbransjen AS, Peugeot, DNB, Gant, Gjensidigestiftelsen, Cisco Systems og Procter & Gamble – bare for å nevne noen. Det er alt annet enn skjult påvirkning eller tvilsomme metoder som ligger til grunn.

Så til arbeidsmetodene. Kort oppsummert jobber vi i ulike faser. Noen kunder har behov for å gjennomgå alle fasene, for andre er det mer enn tilstrekkelig med rådgivning og leveranser kun på et par utvalgte områder. One size does not fit all.

  • Research – Vi trenger selvsagt data som forteller oss noe om målgruppene vi skal nå og utfordringen vi skal løse. Vi skaffer disse dataene fra åpne kilder eller kjøper dem fra seriøse aktører.
  • Analyse – Vår fortolkningen av dataene gjøres sammen med kundene for å forstå årsakssammenhenger. Hva interesserer, engasjerer og motiverer målgruppene?
  • Strategi – Her definerer vi hva som må til for å flytte oppfatningen av en merkevare eller et produkt slik at vi når ulike forretningsmessige målsettinger
  • Kreativitet – Dette er superlimet mellom strategi og gjennomføring. Her utvikler vi store og små kanaluavhengige idéer og konsepter med ett mål: Skape engasjement!
  • Gjennomføring – Tiltak gjennomføres i de kanalene som til enhver tid gir mest effekt og treffer målgruppen best. Enten kanalene er egne, fortjente eller kjøpte.
  • Vedlikehold – Engasjerende tiltak utløser handling og skaper respons som skal håndteres. En kampanje må vedlikeholdes gjennom løpende tilpasning og justering.
  • Måling og evaluering – Profesjonelle kunder ønsker selvsagt dokumentasjon på oppnådd effekt. Vi måler før, under og etter arbeidet vårt og evaluerer med kundene.

Deler av PR-bransjen har langt på vei seg selv å takke for at myter og feilaktige påstander om hva vi faktisk gjør og hvem vi jobber for, har fått stå uimotsagt. Og vi i Gambit H+K kunne tatt sterkere til motmæle, som det største byrået.

Tiden er overmoden for at vi som ønsker avmystifisering og nyansering, nå tegner et tydeligere bilde av virksomhetene og arbeidsmetodene våre. Når vi i årevis har bistått andre med å bli sett, hørt og forstått, har vi ytterst gode forutsetninger til å ta mer regi i forvaltningen av vårt eget omdømme.

Om skribenten

Jakob kom til Gambit H+K i 2000 og leder i dag Bisqit, Gambits kreative og digitalt orientert byråmiljø. Han har tidligere hatt ansvaret for markeds-PR og oppbyggingen av Gambit H+K sitt digitale tjenestetilbud, samt arbeidet som PR- og markedssjef i Volvo Norge. Jakob er utdannet ved Norges Markedshøyskole, med spesialisering innen informasjon og samfunnskontakt, samt merkevarebygging.

  • Hans Olav Otterlei

    Veldig bra!