Gjesteinnlegg: Snapchat - Bli berømt på 10 sekunder

Gjesteinnlegg: Snapchat – Bli berømt på 10 sekunder

I dag har vi oversatt et blogginnlegg fra våre danske kollegaer i H+K Strategies. Her får du en overordnet innføring i Snapchat, og hvordan virksomheter kan bruke denne nye tjenesten i sin markedsføring. 

Snapchat er en av de raskest voksende sosiale medietjenesten blant unge (Social media tracker). Tjenesten er enkel i sin form, og består av hverdagslige bilder sammen med en kort tekst eller en kreativ fingertegning.

Globalt deles 400 millioner «snaps» daglig. Med dette har Snapchat på rekordtid blitt det største sosiale nettverket for deling av bilder og har gått forbi de største sosiale mediene som Facebook, Twitter, og Instagram.

Virksomheter har lenge forsøkt å markedsføre seg selv i de «klassiske» sosiale mediekanalene, og nå er det Snapchat som står for tur.


Her er fem gode råd til hvordan din virksomhet kan profilere seg gjennom Snapchat:

1. Del eksklusiv informasjon
Utnytt Snapchat til å dele eksklusiv informasjon om ditt produkt. Innholdet slettes automatisk etter maksimalt 10 sekunder, noe som tilfører dine budskap et ekstra lag av eksklusivitet. Tjenesten gjør det mulig for dine målgrupper å få et spesielt innblikk i din merkevare, og gjennom dette kan du skape et sterkere bånd mellom deg og dine kunder.

2. Inviter dine kunder
Bruk Snapchat til å lansere konkurranser. Eksempelvis kan du oppfordre brukerne til å ta bilde av seg selv sammen med ditt produkt. Siden bildene ikke blir offentlig tilgjengelig er terskelen lavere for å delta, noe som vanligvis betyr flere deltakere. Jo mer humoristisk og løs tonen er, jo større er sannsynligheten for å engasjere brukerne på Snapchat. Siden brukerne alltid har mobiltelefonen med seg, er dette også en smart og billig måte å distribuere innhold på.

3. Snapchat-historier – moderne nyhetsbrev
Snapchat lanserte for en tid tilbake funksjonen «Snapchat Stories», som gir virksomheter mulighet til å sende en kombinasjon av bilder og videoer som brukerne kan se mer enn én gang – og over lenger tid enn de normale 10 sekundene. Vær varsom. Det er en fin balansegang mellom eksklusive snaps og spamming. Se gjerne på denne funksjonen som et alternativ eller supplement til oppdateringer på Facebook eller de tradisjonelle nyhetsbrevene som sendes ut på e-post.

4. En-til-en kommunikasjon
I motsetning til Facebook, Instagram og Twitter sendes beskjeder direkte til mottakerens smarttelefon eller nettbrett. Og meldingen blir ikke synlig før mottakeren selv aktivt åpner den. Det gjør at budskapet oppleves mer personlig og i større grad som en-til-en kommunikasjon. Vær bevisst på dette når du velger budskap og innhold.

5. Vær der målgruppen er
Statistikken viser at særlig de unge flytter noe av sin aktivitet og bildedeling fra Facebook over til Snapchat. Her behøver de ikke bekymre seg over at foreldre, tanter og onkler følger med på hva de deler med sine venner. Snapchat er inntil videre også reklamefri, noe som gjør at dine meldinger ikke drukner i blinkende bannerannonsering.

Pass på
Før du kaster deg ut i Snapchat-universet bør du være oppmerksom på et par fallgruver og spilleregler knyttet til å bruke Snapchat som et ledd i din markedsføringsmiks.

Snapchat har selv satt en aldersgrense på 13 år for bruk. Hvorvidt denne regelen overholdes er vanskelig å vite siden mange unge har telefoner gjennom sine foreldre. Uansett har du som Snapchat-bruker ikke bare et moralsk ansvar overfor mottakeren, men også et ansvar for at det du velger å sende fra deg ikke bryter markedsføringsloven – spesielt siden tjenesten benyttes av så mange barn og unge.

Følger du disse rådene, kan også du med trygghet begynne å utforske Snapchat.

 

Innlegget ble for første gang publisert av H+K Strategies i Danmark.

Om skribentene

Blogginnlegget er forfattet av det danske teknologi-teamet i Hill+Knowlton Strategies.

  • Maylinn

    Hos Unispotstore.no har vi hatt stor suksess med Snapchat, og har brukt det i litt over ett år. Dog har vi ikke hatt så gode opplevelser med rabattkoder og lignende, da det forsvinner etter 10 sek, og kundeservice får henvendelser fra misfornøyde kunder.

    Dere skal være velkommen til å følge Unisportstore.no på Snapchat – brukernavn «unisportlife»