SXSW 2016: The not so short version

07/04/2016 |  by  |  PR-trender

How are you?, roper mannen foran meg. Eller, han er ikke foran meg – han ruller forbi. Lysende rulleskøyter, svart skinnjakke og en sølvfarget fiolin. Det hele er omkranset av en spiral av blinkede blå LED-lys. Mannen mellom fiolinen og rulleskøytene – som går under navnet The Violin Guy- er et lysende symbol på hva SXSW handler om: håp og/eller oppmerksomhet.

Festivalen, en av verdens største innen teknologi, film og musikk, samler alt som kan krype og gå av næringsliv, investorer, artister og nysgjerrige fans i en gigantisk boble fylt av ny teknologi, musikk, film og breakfast burritos. Her møtes fremtiden og fortiden. NASA og virtual reality møter logo-minnepinner og slitne Power Point-presentasjoner som utdaterte salgsavdelinger snekret sammen til fjorårets festival (#gjenbruk). Både stort og smått er representert, og mannen som akkurat rullet forbi meg fremsto definitivt som en representant for det sistnevnte.

Teknologisk folkevandring
Vi er i Austin. Vi er i delstatshovedstaden i Texas sammen med 72.000 andre besøkende og utstillere. NASA er der, Discovery er der, Visit Sweden er der og norske vibble, mitt eget selskap, er der. Vi har forberedt boothen vår i tre dager og foran oss står fire intensive dager der vi skal overbevise Austin om at vi har laget verdens enkleste, morsomste og mest engasjerende musikkapp, og om at flere mennesker ønsker å leke med musikk, ikke bare lytte til den.

Medgründer av vibble, Dag Langfoss-Håland og deltaker Frankie Smalls fra Atlanta.

Medgründer av vibble, Dag Langfoss-Håland og deltaker Frankie Smalls fra Atlanta.

Finaledeltaker fra vibble sin DJ-battle på Oslo lounge under SXSW. Fotograf: @oslobizreg

Finaledeltaker fra vibble sin DJ-battle på Oslo lounge under SXSW. Fotograf: @oslobizreg

 

72.000 er forresten bare tallet på de som er registrert som deltakere. I tillegg tiltrekker den ti dager lange festivalen en betydelig del av Austins ca. én million innbyggere. Austin har havnet midt i en slags teknologisk folkevandring, der store teknologi- og entreprenørmiljøer flytter til byen fra New York og Bay Area. Det handler om prisen på arbeidskraft og eiendom, en fraværende personlig inntektsskatt og en by med lange tradisjoner innen teknologi og innovasjon. Et stort studentmiljø og en kultur- og musikkscene med solid historikk (http://bfy.tw/50Gj) fyller gatene på dagtid så vel som nattestid. Det er med andre ord ikke tilfeldig at SXSW, som har 30-års jubileum i år, har kunnet slå rot akkurat her.

Kø, kø, kø
Vi står i kø. På vei inn til ett eller annet. De som trodde dagens agenda kunne legges opp i forkant er her åpenbart for første gang. Her er det hvor du er som bestemmer hva du klarer å få med deg. Festivalen er spredt over store deler av byen, og uansett hvor god tilgang det er til Lyft eller Uber er det praktisk talt umulig å planlegge noe særlig. Her er det med andre ord bare å følge strømmen.

Vi står i ny kø. Med bil denne gang. Motorveien er stengt. Motorveiene er stengt. Alle. Barack Obama er i byen. Den amerikanske presidenten besøker SXSW og snakker i en keynote akkurat nå. Sjåføren vår sier at POTUS har med seg et crew på mer enn 300 mennesker. Det har vært loddtrekning for å komme inn i salen og vi er ikke blant vinnerne. Vi ser eventet live på mobilen via streaming. Presidenten snakker blant annet om U.S. Digital Service, om hvordan teknologi, design og gründere kan jobbe sammen med myndighetene for å styrke offentlige tjenester, men det som får mest oppmerksomhet er Obamas uttalelser rundt FBI vs Apple. Obamas standpunkt er at dersom myndighetene ikke har mulighet til å bryte seg inn i mobiltelefonen din betyr det at alle går rundt med en sveitsisk bankkonto i lommen, og akkurat det standpunktet skaper en god del murring i Austin.

Les min oppsummering av de viktigste trendene på SXSW i 2016 her

Dyre paller
Vi når målet vårt. Etter fire dager har vi snakket med over tusen mennesker. Investorer, artister, reklamebransje, utviklere, journalister, designere, studenter, nerder, forskere, you name it. Folk liker det. Målgruppen liker det. Vi får skryt. Neue, som har gjort designet vårt får skryt. Dekode, som har gjort UI-et vårt får skryt. Det er rett og slett gøy å være norsk gründer i Austin. Det som ikke er så gøy er kostnadene. Det er grisedyrt å være utstiller. 2800 USD for leie av en TV i fire dager (vi kjøpte en til 500 USD på Wallmart, leverte den tilbake da vi var ferdige og fikk tilbake pengene) og 1050 USD for leie av seks paller (vi droppet det). Svaret er enkle, billige løsninger som virker.

Mens vi står på stand fortsetter festivalen. Mange viktige temaer blir dekket, både i presentasjoner, paneldebatter, events, pop-ups og mentormøter, og vi går glipp av mye vi gjerne skulle sett. På en festival som SXSW er det umulig å rekke alt, og du står veldig ofte overfor valget mellom to favoritter. Slik er det i Austin, slik er det i Cannes og slik er det i Dublin. Vi gikk glipp av hvordan man kan bruke teknologi for å trenge inn i og hjelpe nord-Korea, vi gikk glipp av hissige diskusjoner rundt adblock og vi gikk glipp av Drakes konsert under avslutningsshowet. Men vi fikk også med oss mye. Nesten for mye. Ti dager på SXSW er slitsomt. Veldig slitsomt.

Fiolin i Murcielago
En av de siste dagene i Austin ser jeg en stylet Lamborghini Murcielago parkert foran Austins mest fasjonable hotell. På langsiden av den oppmerksomhetssyke sportsbilen er det trykket logoen til en merkevare jeg ikke ventet å se igjen: The Violin Guy. Firmabilen til mannen jeg hadde snakket med tidligere i uken er en god oppsummering av sirkuset SXSW: Det finnes et marked for nesten hva som helst.

Erlend Hausken er spesialrådgiver i Gambit H+K og co-founder av vibble.