SXSW: A higher purpose - Sosiale medier stiller nye krav

SXSW: A higher purpose – Sosiale medier stiller nye krav

I en verden der alle har en stemme, har man også fått en endring i hvordan man ser sin rolle. Man tar den offentlige rollen som kritiker, samfunnsborger, ekspert og venn.

Privatlivets mange roller befester seg inn i arbeidslivet. Vi krever mer mening i livet. Derfor var også årets store gjengangstema under SXSW, hvordan vi kan bruke sosiale medier og den teknologiske utviklingen til å skape en bedre verden.

People first
Glem «Mobile first» – innovasjon og utvikling ledes gjennom «People first». Sitatet er hentet fra webnestoren Alan Cooper i et intervju med Robert Scoble. Cooper går videre i å beskrive hvordan de fem store aktørene innen teknologi vinner i kampen om de gode hodene, fordi de tilfører livsverdi i arbeidsoppgavene. Facebook skal gjøre verden mer sosial. Google skal organisere informasjonen i verden og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig.

Den hierarkiske ledelsesmodellen er i tradisjonell forstand endret. De klokeste hodene tiltrekkes ikke av lønn, heller ikke bare av utfordrende arbeidsoppgaver, men vil til syvende og sist velge arbeidsgiver på bakgrunn av hvordan de kan gjøre verden bedre for mennesker, globalt eller lokalt.

Egosystemet
Denne trenden sprer seg også til folk flest. I den overgangsfasen vi er nå, lar vi oss tiltrekke av tilbud – og vi er tilfredse med å konsumere kringkastet innhold. Sosiale medier er i ferd med å bli voksen. Vi begynner å lete etter hva vi skal gjøre når vi blir store. Vi lever i et egosystem, som Brian Solis kaller det. Men tankelederne blant oss tar et oppgjør med tenårene. Vi må kreve en høyere standard av oss selv.

Hvorfor skal vi kaste bort timevis på Facebook og Twitter om det ikke gir noen nytteverdi? Hvordan blir mitt liv bedre av å like dette, delta på denne konkurransen eller kommentere her? Vi vil lete etter «a higher purpose», og organisasjonene som bryter ut av sin egen boble og lykkes med kommunikasjonen om at de vil skape en bedre verden sammen med sine interessenter, vil bli oppnå stor suksess – også økonomisk.

Dette krever også at vi ser med nye øyne på hvordan vi som kommunikatører bygger relasjoner og kommuniserer med stakeholdere/interessenter. Vi må se vår organisasjons rolle i et samfunnsnyttig perspektiv, og som vi har lært gjennom tenårene i sosiale medier, samarbeide med andre aktører for at vi skal nå våre mål.

Ha ambisjoner om å gjøre en forskjell
Alle store bedrifter i dag har et evig jag og krav etter å vokse og bli større, og gjennom dette har de mistet fokuset på hvordan de kan utgjøre en forskjell i folks liv, sa Tim O’Reilly under SXSW.

Han fortsetter videre å argumentere for hvordan profittjaget ikke er bærekraftig på sikt, og at vi skylder våre stakeholdere å skape tjenester som tilfører folk reell nytte. De største innovasjonene vil gå gjennom utdanningssektoren og myndighetene, var O’Reillys krystallklare spådom.

Kanskje det viktigste sosiale medier har tilført oss, er nettopp evnen og viljen til å løfte blikket, tre ut av komfortbobla, og samarbeide tettere med våre interessenter? Og gjennom dette, en kollektiv bevegelse for å skape en bedre verden? Utopisk? Kanskje, men en givende standard å styre mot.

Om skribenten

Ole Emil er tilknyttet markedsavdelingen i Gambit Hill + Knowlton. Han kom til selskapet høsten 2010 etter å ha drevet PR-byrået Colt Kommunikasjon siden 2006, og har spesialkompetanse på digital kommunikasjon, sosiale medier og integrerte PR-strategier.