SXSW: Dette er det nye store i sosiale medier

SXSW: Dette er det nye store i sosiale medier

Twitter, Foursquare og Gowalla slo gjennom på SXSW Interactive. Før årets festival var mange spente på hvilken tjeneste som ville bli «the next big thing».

Vi løfter nå blikket, og oppsummerer de fem viktigste trendene i sosiale medier fra de største tankelederne i verden.


Det må for øvrig sies at oppsummeringen fra SXSW er en krevende øvelse. Tilsammen har vi deltatt på rundt 40 foredrag og paneldebatter av totalt 3000 sesjoner og sitter igjen med mange inntrykk. Nye tanker trenger både å modnes og videreutvikles, men oppsummeringen vil gi innsikt i en ny retning for hvordan vi definerer og arbeider med digital kommunikasjon det neste året.

1. The point of no return
Sosiale medier har endret vår måte å kommunisere på for alltid. De seneste fem årene har hvermannsen fått en stemme i det offentlige rom. Internett, teknologi og sosiale medier har visket ut både geografiske grenser og tid som barrierer for kommunikasjon mellom organisasjoner, myndigheter og folk. Teknologiske innovasjoner har også skapt nye forventninger til rask respons, tilgjengelighet og enkelthet.

Fem år er ikke lang tid, selv om det er vanskelig å tenke seg en verden uten Facebook. Samtidig tror jeg vi befinner oss i en overgangsfase. Folks mediebruk – og -involvering – har festet seg. De fleste organisasjoner har vært nødt til å følge etter. Markedet har modnet. Nå får vi endelig tid til å løfte blikket, og se hvilken nytte vi kan få av vår nye levestandard. Vi har nådd «the point of no return», og som visjonæren Tim O’Reilly sa:

Vi må begynne å beskytte fremtiden fra fortiden, ikke fortiden fra fremtiden.

Og med denne innsikten og aksepten som utgangspunkt, faller de øvrige trendene naturlig på plass.

2. The five stacks
Science fiction-forfatter og eksentriker Bruce Sterling avslutter hvert år SxSW med å se inn i krystallkulen. I årets foredrag dro han frem Microsoft, Apple, Facebook, Amazon og Google, og hvordan de vil være de fem store blokkene (stacks) i overskuelig fremtid.

Disse aktørene er nå blitt så sterke «spillere» at de kun kan ødelegges av seg selv og sin søken etter å forandre verden på hver sin måte. Blokkene vil bli mer og mer like over tid, selv om innovasjonstakten og produktene vil variere noe på ferden.

Nye tjenester, startups og andre innovasjoner vil slukes og legges inn som en ny etasje i aktørenes høyblokk. Trenden tilsier at vi må slutte å vente på det «nye Facebook eller Twitter». Jaget etter den nye tjenesten som skal revolusjonere sosiale medier må stoppe. Når disse tjenestene kommer vil de uansett komme med innlogging via en eller flere av de fem store blokkene.

Denne spådommen er ikke så fjern som man skulle tro, vi ser allerede nå at nye tjenester som Highlight og Banjo flytter rett inn i toppen av Facebook-blokken.

3. A higher purpose
Ledelse, HR, internkommunikasjon og CSR vil handle om å bygge verdier inn i selskapet for å gjøre verden til et bedre sted.

Dette tilsynelatende hårete budskapet ble repetert av samtlige store tankeledere under SXSW. Argumentasjonen for hvorfor og hvordan sosiale medier og teknologien hadde beredet grunnen for dette, var mange. Det beviser for meg at sosiale medier er i ferd med å bli voksent.

Denne trenden vil vi ikke drøfte nærmere i denne bloggposten, men gi den plassen den fortjener i to individuelle blogginnlegg på Tankestue i løpet av de nærmeste dagene.

4. Learn to become a citizen
Den mest formidable oppgaven vi som kommunikatører får i årene som kommer, er å bygge verdier inn i å være en god samfunnsborger. Dette var kjernen i hovedbudskapet til Jennifer Pahlka, som har stiftet organisasjonen Code for America. Deres mål er å halvere markedet og omsetningen det offentlige pøser ut på utdatert teknologi og properitære løsninger.

Adopt a hydrant ble brukt som eksempel, hvor innbyggere kunne få «eie» en brannhydrant i byen. Problemet var nemlig at brannhydranter ble blokkert av biler, eller snødd inne om vinteren. Ved å la folk «eie» sin brannhydrant, fikk byen uvurderlig hjelp med for eksempel måking om vinteren. Det samme systemet ble brukt i Hawaii på tsunamistolper, som opplevde et problem ved at folk stjal batteriene fra alarmboksene.

Dette er måter sosiale medier og teknologien kommer til å endre samfunnet vi lever i på: Ved å involvere og kreve mer av oss som samfunnsborgere.

Man behøver ikke gjøre alt, men kan og bør gjøre litt. Dugnadsånden fra 50-tallet er kanskje ikke borte, men i 2012 er den definitivt svekket. Nå må bedrifter og det offentlige igjen bygge verdier inn i å være en god samfunnsborger.

Myndighetene må åpne opp for å samarbeide med bedrifter, og både be om og kreve en høyere standard og involvering av ens innbyggere. Men det må være enkelt og tilrettelagt. Her kommer kommunikasjonen, teknologien, og måten vi bruker sosiale medier på, inn.

5. We are all cyborgs
Halvt menneske. Halvt maskin. Med teknologien og sosiale medier med brukergenerert innhold, har vi all verdens kunnskap i lomma. Med mobilen og Internett har vi som mennesker fått superkrefter. Vi tenker ikke over det i hverdagen, men teknologien har blitt en del av kroppen. Kjenn bare hvordan superkreftene nappes fra kroppen, idet du oppdager at mobilen er borte. Måtte du kjenne etter mobilen din nå?

Vi er på vei inn i en tid hvor teknologien har blitt så god og stabil, at vi flytter fokuset fra funksjonalitet til nytteverdi og brukervennlighet. Dette var hovedbudskapet i forskeren Amber Case sitt foredrag om ambient intelligens. Hun snakket om usynlige knapper, som varmet opp huset ditt når du nærmet deg med bilen, og om Steve Mann som viet sju år av sitt liv til å integrere teknologien som en del av kroppen.

For eksempel spås det at vi får presentert briller med augmented reality-hinne, som for eksempel iGoggles eller Google goggles, i løpet av de neste 12 månedene. Olympus og Docomo produserte allerede i 2010 briller som henter informasjon rett fra nett ut ifra gps, laser og gyro-teknologi, og samler brukergenerert og sosial data, og legger det som et lag over det du ser på.

Vi lever i en utrolig informasjonsalder. En alder med superkrefter. Samtidig har vi nesten aldri vært så sårbare som nå.

6. Big Data
En av de største utfordringene og konfliktene de kommende årene kommer til å omhandle Big Data, eller rettere sagt hvem som skal få tilgang til Big Data og graden av sikkerhet og personvern knyttet opp til denne informasjonen.

Big Data er de enorme mengdene med aggregert informasjon som genereres i dagens digitale hverdag.

Et eksempel som ble brukt på hvilken nytte Big Data kan ha, kom fra Boston og teleoperatøren AT&T gjennom tjenesten streetbump.org. Dette er en mobilapp som registrerer og rapporterer hull i veien mens du kjører.

Tjenesten sparer byene millioner av kroner årlig gjennom at samfunnsborgere  bruker sine cyborgske verktøy (ref. pkt. 6) og gir fra seg anonymisert data til byens beste. AT&T tjener penger, og byene sparer penger, samtidig som de får bedre veier. Vinn, vinn, vinn.

Samtidig trekker trenden om automatisk aggregering av data frem en personvernsdebatt. For hva skjer om dataen ikke er så anonym, som du trodde? Hva hvis dataene stjeles? Vil vi leve i et deltakersamfunn? I så fall hvordan unngår vi at det skapes et overvåkningssamfunn? Hvor går grensen på privatliv og privatliv som kan gagne offentligheten?

Dette er kompliserte spørsmål, og som i høyeste grad allerede er på agendaen, men som mest sannsynlig vil endre karakter etterhvert som teknologien og forståelsen av hvordan denne dataen kan anvendes, blir klarere.

7. Mobile shopping
Mobil shopping og digitale lommebøker er allerede drøftet i et tidligere innlegg. Les mer om hvordan mobilen er i ferd med å endre hvordan vi shopper.

For flere betraktninger fra nordmenn som også besøkte årets SXSW kan du lese her:Fredrik Johnsen (Creuna), Sindre Holme (PR-operatørene), Thomas Olsson (Vender) og Erik Eskedal (Visma). Her finner du også vår samling av blogginnlegg fra SxSW.

Flere blogginnlegg fra SXSW følger…

Vil du vite mer, eller har du kommentarer knyttet til disse trendene, setter vi stor pris på din kommentar.

PS: har du ikke meldt deg på vårt digitale frokostmøte onsdag 21.mars ennå, gjør det i dag. Det er gratis. Meld deg på her.

Om skribenten

Ole Emil er tilknyttet markedsavdelingen i Gambit Hill + Knowlton. Han kom til selskapet høsten 2010 etter å ha drevet PR-byrået Colt Kommunikasjon siden 2006, og har spesialkompetanse på digital kommunikasjon, sosiale medier og integrerte PR-strategier.