SXSW: Digitale lommebøker og mobil shopping

SXSW: Digitale lommebøker og mobil shopping

14/03/2012 |  by  |  PR-trender  |  ,

SXSW Interactive i Austin er stedet digitale trender starter. Et av årets store temaer er hvordan mobilen vil endre måten vi shopper på.

Fremtidsvisjonen
Tenk deg følgende: I det du går inn på et kjøpesenter mottar du en melding basert på din kjøpshistorikk. Ditt favorittmerke har tilbud på bukser. Du pleier jo å kjøpe en ny bukse annenhver måned. Dessuten har de også fått inn en ny genser i din størrelse, som de tror at du vil like.

Du prøver buksa og genseren, sender et bilde til kona. Hun trykker liker, og før du betaler med mobilen, sjekker du om det finnes andre butikker som kan tilby enda bedre priser. Du ser at bestevennen allerede har kjøpt genseren i svart, og at du har kjøpt tre svarte gensere siste året. Du velger den blå, og går til kassen for å betale.

I kassen oppdager du at du har lagt igjen kortet i bilen, men det er ikke noe problem, fordi smarttelefonen din kobler seg opp mot betalingsterminalen. Ditt kjøp registreres, og et lojalitetsprogram opplyser deg om at du nå har spart 50.000 bonuspoeng. Kjøpet kan tvitres eller deles på Facebook for ytterligere 1.000 bonuspoeng.

Din digitale kvittering og tilhørende garanti er automatisk lagret i din profil. På profilen kan du sammenlikne dine kjøpsvaner med dine venner eller andre etter demografiske eller geografiske kriterier. Profilen er også koblet opp til ditt personlige budsjett i nettbanken.

Kanskje finner du dette masete, skremmende eller usannsynlig. Fakta er at innen mobile payment og retail, så er dette de hotteste digitale trendene i dag. Og noe av dette er allerede tatt i bruk.

Mobil shopping
For de mest tech savvy av oss, er NFC et kjent begrep. Near Field Communication er en teknologi som blant annet gir oss mulighet til å bruke mobilen som et bankkort i butikken. Innovatørene har allerede brukt denne teknologien et års tid i Norge.

Hensikten med å bytte ut bankkortet med mobiltelefonen, handler ikke først og fremst om å gjøre selve transaksjonen enklere. Det handler om å skape bedre shoppingopplevelser. Altså tilføre det beste fra netthandel over i den fysiske hverdagen og berike kjøpsprosessen.

Trenden som skal digitalisere skinnlommeboken gjennom smarttelefoner bringer for øvrig med seg mange spørsmål: Hva skjer når batteriet blir flatt, og du skal betale for noe? Hvordan er sikkerheten sammenliknet med dagens bankkort? Vil jeg egentlig at denne kjøpsdataen skal aggregeres og knyttes til meg? Vil jeg egentlig få oppdateringer på salg når jeg beveger meg innenfor et definert geografisk område, selv om jeg har bedt om det? Hvordan er personvernet ivaretatt?

Digitale lommebøker
En aktør som brukte årets SXSW til å lansere sin tjeneste innen dette området heter Isis. Deres mobilapplikasjon tillater deg å samle alle dine bankkort, kredittkort, bonuskort og «trumfkort».

ISIS Mobile Wallet har inngått samarbeid med MasterCard, Visa, og American Express, og de tre største teleoperatørene T-Mobile, AT&T, og Verizon, samt banker som Barclays, Chase, og Capital One. Tjenesten har på nåværende tidspunkt en pilot som foregår i Austin og Salt Lake City.

Den største utfordringen nå er å få folk til å forstå hvorfor og hvordan de skal bruke tjenesten. Dette er en formidabel kommunikasjonsoppgave, som nok kan ta lenger tid å få på plass enn den teknologiske infrastrukturen.

Hva tror du at skal til for at folk skal bytte ut lommeboken sin med mobilen?

 

De siste trendene fra SXSW blir også presentert på Gambit H+Ks gratis frokostseminar om sosiale medier onsdag 21. mars. Meld deg på her!

Om skribenten

Ole Emil er tilknyttet markedsavdelingen i Gambit Hill + Knowlton. Han kom til selskapet høsten 2010 etter å ha drevet PR-byrået Colt Kommunikasjon siden 2006, og har spesialkompetanse på digital kommunikasjon, sosiale medier og integrerte PR-strategier.

  • Henrik Mühlbradt

    Ah… Dette er genialt på så mange måter. Jeg liker tanken på å samle mange funksjoner i en dings. Mobilen din blir betalingskort, nøkler til leilighet, bil og jobb, kamera, GPS, underholdning… You name it! Ja, også ringe da : )

    Betaling med mobil er jo også en glimrende løsning for forretningreisende. Få kvittering sendt rett til regnskap. Glem bunker med kvitteringer.. Ser ikke noen grunn til at dette skal være mer utrygt enn vanlig betaling på nett.

    Jeg er 95% sikker på at dette er fremtiden, men det er noen utfordringer som må løses på veien. Back up løsning ved flatt batteri er nevnt. Kommer nok til å ta noen år får dette er fullt implementert, men vi ser jo allerede nå at teknologien er tilgjengelig, så vi går noen spennende år i møte!

  • Hilde Kallevig

    Dette er fremtiden for oss men har jo som mange vet vært i bruk mange år i Japan hvor en kan betale med telefonen i kiosker, brusautomater, taxi ol. Telefonen brukes også av de fleste som «buss- togbillett» som er er genialt ettersom en sjelden glemmer telefonen, men ofte glemmer månedskortet.
    Jeg tror mange vestlige selskaper gjør det klokt å skue litt mot Japan for å se hva som er blitt gjort der for å stimulere til bruk av telefon som betalingsmiddel.

  • http://www.scanair.no/ Christian Kamhaug

    Konvergens i betalingsløsninger! We like! Det burde vel heller ikke være noe i veien for at man også skulle kunne droppe kodestyret helt, og bare identifisere seg med fingeravtrykk på mobilen?
    Smarte, enkle mobile løsninger uten for mye mikk vil få folk til å bruke dem. I forrige uke satt jeg og hørte på din kollega Ingebord snakke om en bok som hørtes interessant ut. Jeg søkte den opp på Amazon-appen, og siden jeg er kunde fra før trengte jeg bare å trykke én gang (kredittkortet var allerede lagret) og innen dagen var omme fikk jeg mail fra Amazon om at boken var på vei. Kjøpsprosessen tok 30 sekunder!